[an error occurred while processing the directive]

Проблеми ЖКГ

Житлово-комунальне господарство України та і Тернополя зокрема зараз перебуває у глибокій кризі. На теперішній час воно має стільки негараздів, що навіть важко усіх їх перелічити. Це й проблемне питання тарифів на послуги, проблема якості послуг, проблема застарілості основних засобів, аварійний та критичний стан багатьох комунікацій тепло- та водопостачання тощо. І першопричиною мабуть є те, що від моменту проголошення незалежності України і по сьогоднішній день житлово-комунальним господарством ніхто не займався.

Найбільш гострою для простого громадянина є проблема високих тарифів на житлово-комунальні послуги, в першу чергу на теплопостачання та постачання гарячої води. Безумовно, основна вина падає на Кабінет міністрів Януковича, оскільки саме завдяки Кабміну було підвищено ціни на енергоносії, зокрема на природній газ, який є основною складовою собівартості послуг. Однак, багато місцевих рад, наприклад, Черкаська міська, Хмельницька міська ради почали шукати власні резерви для полегшення своїм громадянам фінансового тиску на бюджет кожної сім’ї, що лягає на плечі завдяки сплаті комунальних платежів. У цих містах за рахунок відшкодування з місцевого бюджету було знижено тарифи – на теплопостачання та гарячу воду, водопостачання, квартирну плату.


У Тернополі, коли було піднято питання перегляду тарифів на комунальні платежі – більшість політичних сил (за винятком представників Блоку Юлії Тимошенко) взагалі відмовились розглядати ряд питань, зокрема, високі тарифи на тепло, мотивуючи це тим, що у місцевому бюджеті немає коштів на відшкодування, пов’язане зі зниженням. А питання зниження квартирної плати на 10% підтримала лише фракція БЮТ у Тернопільській міській раді у повному складі та ще двоє депутатів з інших політичних сил: Михайло Ратушняк з УНП та Микола Смаровайло з Народного Руху. Причому мною, як автором проекту, було запропоновано реальний механізм зниження – за рахунок резерву, що закладений в сам тариф, тобто місцевий бюджет не поніс би жодних витрат. Більшість депутатів з УНП, „Нашої України” за винятком вищевказаних, „Пори”, „Свободи” та СПУ не підтримали дане рішення. Натомість було висунуто альтернативний проект, у якому присутні багато гучних фраз на кшталт „Оголосити мораторій на підвищення тарифів”, та інші, але який по своїй суті нічого не змінив – як тернополяни платили за високими тарифами, так і платять сьогодні. У той же час проблема і далі залишається гострою. Причому за політичної волі депутатів можна зробити реальні дії, які конкретно відчує кожен тернополянин:


– знизити тарифи на квартплату на 10% за рахунок зменшення та оптимізації складових даного тарифу;


– знизити тариф на водопостачання і водовідведення на 29% за рахунок неправомірності включення в нього дощових стоків, за які платять прості мешканці, а повинен оплачувати місцевий бюджет, – населення не повинно оплачувати „за дощ”;


– зробити перерахунок для жителів міста по теплопостачанню за опалювальний сезон, адже ця зима була тепліша, ніж інші, отже „Теплокомуненерго” понесло менші витрати і згідно чинного законодавства повинно відшкодувати кошти громадянам. У той же час такий перерахунок було зроблено лише за березень 2007 року, проте упущено інші місяці.


Голосів лише БЮТівців для прийняття такого рішення на жаль не вистачає.


Проте високі тарифи – лише половина проблеми. Другою половиною є якість надаваних послуг. За результатами останніх опитувань, проведених з ініціативи БЮТу серед мешканців міста Тернополя по різних мікрорайонах (було опитано жителів 48 будинків, які обслуговують 16 ЖЕКів міста) – 93% вкрай незадоволені послугами, 6% – частково задоволені і лише менше 1% визнають послуги, що надаються, якісними. І тут виникає ще один аспект проблеми – чи можна оплачувати за неякісні послуги? Адже у тарифі закладений даний показник. Для прикладу можна привести звичайну покупку в магазині – якщо ви просите продати Вам 1 кг цукру, а продавець зважує Вам 800 г, то й оплачувати Ви будете за 800 г., або якщо купуєте взуття, а воно браковане – то звичайно повернете його продавцю. Те саме стосується житлово-комунальних послуг. Тут потрібно усвідомлювати, що простий громадянин не платить за тарифами, а купляє послуги у комунальних і приватних підприємств. Якщо у тарифі закладена норма щоденного прибирання будинку і прибудинкової території, а прибирання проходить через день – то логічно, що й оплачувати потрібно лише за половину. Коли з Вашого крана тече не вода, а вибачте за вираз багнюка, то чому простий житель повинен оплачувати за неякісні послугу.


Вихід з даної проблеми є. Зробивши декілька простих речей, можна уникнути і завищених як на мою думку тарифів, і добитися якості послуг.


Перше, що необхідно зробити – виключити з тарифу ті складові, які є завищеними, послуги по яких не надаються та ввести чітку систему відшкодувань за неякісні послуги.


Другий етап передбачає введення дієвої системи контролю якості та кількості надаваних послуг. Обов’язковою умовою дієвості цієї системи є створення структури, яка б перевіряла якість надаваних послуг, проте така структура має бути незалежною, і непідконтрольною управлінню житлово-комунального господарства. А то в нас виникає абсурдна ситуація – самі ЖЕКи і підприємства, що надають послуги самі себе і перевіряють. В останньому випадку ніколи не можна буде добитись якості.


Третім етапом має бути залучення інвестицій в дану галузь. В цьому випадку міська влада має створити сприятливі умови для інвестора, надавши йому відповідні гарантії. Проте в цьому випадку гарантії має отримати і споживач – наприклад від завищення тарифів.


Депутати Тернопільської міської ради від Блоку Юлії Тимошенко і надалі будуть вивчати це питання і впроваджувати його в життя, балансуючи інтереси всіх зацікавлених сторін: житлово-комунальне господарство, інвестора, але саме головне – простого тернополянина.


 


Юрій Вересюк


Депутат Тернопільської міської ради

[an error occurred while processing the directive]