[an error occurred while processing the directive]

Розвиток народовладдя – стрижень нашого поступу

Посеред тисяч народів світу лише двісті виросли у політичні нації, створили свої держави, домоглися визнання світового співтовариства. Серед цих країн гідне місце займає Україна. Історичну свідомість, характер буття, місце та роль у цивілізаційних процесах держави часто визначають вагомі події в її житті. І тоді вони стають віховими, епохальними.

Саме таким став тисяча дев’ятсот дев’яносто перший рік Коли перед усім світом було засвідчено прагнення українського народу до вільного, щасливого заможного життя. Незалежність не була нам подарована, чи принесена, сьогоднішній день Незалежності України прийшов як результат тисячолітньої боротьби українського народу за право мати свою національну державу, яка повинна стати запорукою успішного культурного і політичного розвитку, становлення громадянського суспільства.


Переконаний, що місцеве самоврядування є одним із наріжних каменів громадянського суспільства. Та дієвим й результативним воно не може стати саме по собі. Для його ефективності необхідний досвід особистої участі громадян у вирішенні життєво важливих для них проблем, досвід співробітництва з різними організаціями і владою, внаслідок чого у людей з’являється впевненість у своїх силах і почуття соціальної відповідальності. На жаль, саме такого досвіду і не достатньо сьогодні у переважної більшості наших краян. Тут, безумовно, далося взнаки перебування нашого народу в складі імперій, чи то Російської, чи Австро-Угорської, які ненавиділи демократичні традиції українців, закладені ще у сиву давнину. І на нинішньому етапі державотворення саме ці завдання мають неабияке практичне значення. Разом з тим значно зросла довіра жителів Тернопілля до органів представницької влади. Це переконливо доводить те, що кількість звернень громадян постійно збільшується. На прийоми до керівництва обласної ради щоразу приходять тернополяни та жителі області зі своїми проблемами, що стосуються проведення газових магістралей, спорудження доріг, працевлаштування, вирішення соціальних питань, земельних відносин, справ стосовно комунальної власності тощо. Діяльність органів місцевого самоврядування усіх рівнів на Тернопільщині доводить, що саме вони на практиці є місцевою владою, хоча і не отримали необхідних повноважень. Зміни до Конституції, за якими місцеві державні адміністрації мали б бути замінені виконавчими апаратами, на жаль, так і не стали реальністю. Попри це саме представницька влада є незалежною від влади державної, в межах визначених законом. Теперішні реалії вимагають від органів місцевого самоврядування активної життєвої позиції постійного самовдосконалення і розвитку.


Маємо визнати, що нинішня обласна рада якісно вирізняється від своїх попередників. Чи не вперше за часи незалежності постійно розглядаються всі депутатські запити й по них приймаються відповідні рішення, систематично працюють депутатські комісії, на яких розглядаються питання що хвилюють як великі так і зовсім малочисельні місцеві громади області. До прикладу, депутати обласної ради на засіданні постійної комісії обласної ради з питань духовності, культури, свободи слова та інформації обговорили хід підготовки та проведення року Романа Шухевича та Української Повстанської Армії в області. Апогеєм цієї діяльності стала, вперше зоорганізована в області акція „Ватра пам’яті”. Маю надію, що саме ці вогні, запалені на честь героїв по всьому краї, стануть не одноразовим заходом, а традицією, що ще більше гуртуватиме Тернопілля. Члени такої комісії приділяють велику увагу посиленню охоронних заходів щодо збереження культурних цінностей, підтримці кінообслуговування населення області.


На засіданнях постійної комісії з питань охорони здоров’я, сім’ї, материнства і дитинства поряд із проблемами щодо медичного обладнання, відсутності достатнього фінансування медичних закладів, використання лікарняних приміщень та медичного устаткування члени комісії обговорювали і прийняли рішення щодо стану дитячої та материнської захворюваності з 1997 по 2006 роки та стану надання медичної допомоги в області у 2006 році. Депутати обласної ради відкликаються на звернення про допомогу, розуміючи, що за кожним з них чиясь людська доля.


Ось до прикладу, лист Теребовлянської районної ради, у якій йшлося про виділення коштів на придбання необхідних ліків для дитини із трансплантованою ниркою. Звичайно, існують державні програми, які допомагають таким пацієнтам. Проте на Тернопіллі донедавна дітей після операції трансплантації органів не було. Зараз їх – двоє, і вони потребують особливої допомоги.


На засіданнях комісій, а їх в обласній раді 18, розглядаються різноманітні сфери життя області. Будь-яке рішення перш ніж потрапити в сесійну залу опрацьовується членами депутатських комісій. Упродовж півроку Тернопільська обласна рада кілька разів била на сполох. Депутати підтримали звернення сільгоспвиробників Тернопільського району і звернулися до Президента, Прем’єр-Міністра та Верховної Ради про стан у сільському господарстві та щодо заборгованості цукрозаводів перед виробниками сировини тощо. Серйозне занепокоєння викликала ситуація, що склалася навколо спиртових заводів. Незрозуміла кадрова політика, яку вів департамент виглядала загрозливо для краю. Особливо, якщо врахувати, що ці підприємства є стратегічними для області. Взагалі, хотів би зазначити, що якби прибуток від акцизу отримувала наша область, у якій власне і відбувається виробництво, то із дотаційної, стагнаційної території, ми перетворилась би у самодостатній край, що впевнено розвиває не лише інфраструктуру.


Сьогодні, напередодні найбільшого державного свята, болять складні проблеми краю. А це перш за все безробіття. Станом на перше липня 2007 року на обліку в центрах зайнятості перебувало 27182 незайнятих громадян, що на 5266 осіб менше ніж минулого року. І ще одне неприємне, я б сказав, принизливе питання для краю – рівень заробітної плати. Середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника у першому півріччі склала 843 гривні проти 684 гривень у відповідному періоді минулого року. Приріст склав 23,3 %. Однак, це нижче середнього по Україні навіть за 2006 рік на 19% (було 1041 грн.). Ще одним великим негативом, який спостерігається впродовж останніх років є постійне зникнення середньо облікової чисельності працівників. Якщо першому півріччі 2004 року середньоспискова чисельність працюючих в економіці області складала 209,5 тисяч осіб, то у першому півріччі цього року лише 196,1 тис.


Дорогі краяни, основоположними принципами місцевого самоврядування є народовладдя, законність, гласність і серед інших – підзвітність та відповідальність перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб. Тому саме представники місцевих рад, за яких ви голосували, і з яких ви щоразу можете спитати про виконану ними роботу повинні подбати про життя краю І ми маємо достатньо прикладів такої діяльності. Дев’ять місцевих рад взяли участь у Всеукраїнському конкурсі проектів та програм розвитку місцевого самоврядування у 2007 році. Такі як Бучацька та Почаївська міські ради, Гусятинська, Теребовлянська районні ради, Коропецька селищна рад, Передмірківська, Юськівецька та Гнилицька сільські ради. Успішно працює голова Бучацької районної ради Олег Михайлів. Цікаві ініціативи, зокрема щодо земельних питань у Кременецькій райраді ( голова – Світлана Федишена) та Ланівцях ( голова –Віталій Ткачук ). Багато добрих слів було сказано про голову Гнилицької сільської ради ( Під волочиський район) –Ілька Стахурського, сьогодні хочеться ще назвати сільських голів Кобиловолоків, що на Теребовлянщині, – Миколу Матвійківа та Струсова – Романа Бойка  Це справжні господарі ( у давньому галицькому значенні цього слова ) – ґазди на своїй землі. Розквітло село Велика Березовиця під головуванням Марії Калинки. Хоч і, здавалось би, не жіноча це справа, важко керувати таким великим населеним пунктом, проте своєю енергією та запалом пані Марія захоплює усю громаду.  Співпраця з такими людьми дає змогу повірити у завтрашній день нашого краю.


На завершення хочу нагадати слова Івана Яковича Франка: „Лише такі свідомі своєї «людськості» люди зможуть створити вільну громаду — суспільство вільних особистостей”


                              Голова Тернопільської


oбласної ради Михайло Миколенко

[an error occurred while processing the directive]