[an error occurred while processing the directive]

Щодо підсумків діяльності уряду демократичної коаліції за 100 днів з дня формування

100 днів – відносно короткий період діяльності. Більшість попередніх Урядів за цей термін як правило лише адаптувалися, налагоджували свою діяльність. 100 днів – це суто символічний рубіж, коли оцінюють як діє новий Уряд, і ще зарано оцінювати – що зроблено. Громадяни України можуть оцінювати і те як діє Уряд Тимошенко – рішуче і швидко, і те, що він вже зробив для людей.

Таким чином, політику уряду Тимошенко за перші 100 днів можна охарактеризувати:


По-перше, як політику справедливості. Як і обіцяла прем’єр уряд став на захист найбільш незахищених верств населення, передбачивши значне підвищення мінімальних зарплат і пенсій, виплат ветеранам, пенсіонерам, «дітям війни» і матерям з малолітніми дітьми.  


Справедливість – це також скасування незаслужених привілеїв можновладців. Блок Юлії Тимошенко розпочав скасування недоторканості народних депутатів і їхніх пільг.


Справедливість – це можливість випускників поступати в університети і академії без хабарів. Цього року вперше уряд Тимошенко запровадив зовнішнє незалежне оцінювання у школі, яке дозволить раз і назавжди викорінити корупцію в освітній сфері.


По-друге, як політику відповідальності. Виконується передвиборче зобов’язання перед громадянами про повернення їхніх заощаджень в Ощадбанку СРСР. Як і обіцялося, оголошені перевибори столичного мера та Київради. Запущений процес очищення ринків від зайвих посередників і спекулянтів (починаючи від РосУкрЕнерго і закінчуючи Тендерною палатою). Розпочалася реальна боротьба із інфляцією, яку розкрутив минулого року уряд Януковича.


Тимошенко почала системну боротьбу з корупцією на найвищому рівні. Її уряд ініціював усунення від влади ставлеників Януковича – голови Фонду держмайна В.Семенюк, голови Антимонопольного комітету О.Костусєва.


Уряд Тимошенко наніс нищівний удар по контрабанді і зароблянні на ПДВ нечистих на руку підприємств, поклав край тіньовій приватизації держвласності. Завдяки професійності, принциповості і непоступливості уряд Тимошенко захистив суверенітет України від кабальних газових угод, які нав’язував Кремль. 


По-третє, як політику майбутнього України. Уряд Тимошенко зробив перші реальні кроки до порятунку Чемпіонату Європи по футболу 2012 р. Зокрема виділено більше 10 млрд. грн. на покращення доріг, вокзалів, аеропортів, стадіонів, розпочався демонтаж довгобуду поблизу НСК «Олімпійський» в м. Києві. Запроваджено суттєві податкові пільги для енергозберігаючого обладнання.


Уряд Тимошенко успішно завершив вступ України до Світової організації торгівлі – цього результату півтора останніх десятиліття безуспішно намагалися досягнути 13 минулих українських урядів. Єврокомісія відкрила перед Україною двері до зони вільної торгівлі з Євросоюзом.  


До певної міри можна погодитись з думкою, що за перші 100 днів новий український уряд міг добитися більшого. Але варто пам’ятати, що команді Ю.Тимошенко доводиться працювати в несприятливому, навіть агресивному середовищі, долати шалений опір і в парламенті, і в деяких інших державних інституціях. Саме тому не вдається довести до логічного завершення, наприклад, процес кадрового оновлення, а також швидко реалізувати чисельні законодавчі та інші ініціативи Уряду, спрямовані як на розв’язання нагальних соціально-економічних проблем, так і на послідовну модернізацію країни. 


Загалом соціально-економічна політику уряду Тимошенко базується на трьох головних взаємопов’язаних між собою принципах, так би мовити, трьох китах. По-перше, це випереджаюче зростання доходів населення. По-друге, розвиток вільної ринкової конкуренції. Третім китом політики Тимошенко можна назвати розв’язання проблеми взаємної довіри населення й влади.


Зростання доходів населення розширює внутрішній ринок, породжуючи на ньому додатковий попит і стимулюючи таким чином вітчизняних виробників. Саме завдяки такій тенденції, започаткованій ще 2005 року урядом Тимошенко, який проводив активну соціальну політику, відбувалося економічне зростання в Україні останніми роками.


На відміну від багатьох урядів, для Кабінету Міністрів Тимошенко пріоритетом є підтримка не виробника, а споживача – тобто населення.


Крім того, будь-які реформи приречені на невдачу, якщо населення не довіряє державі. Повернення внесків по Ощадбанку СРСР можна розглядати саме як спробу влади відновити довіру українців. Можна по-різному оцінювати ініціативу повернення внесків, але за це проголосували мільйони українців. І те, що політична сила виконує гасло, з яким вона йшла на вибори, – це позитивний прецедент для української політики. 


Соціальна політика уряду 


Перше, що терміново зробив Уряд Ю.Тимошенко – швидка соціальна корекція Бюджету на 2008 рік та його ухвалення в парламенті. Кабмін Тимошенко знайшов додаткові ресурси для збільшення надходжень у державну казну.  Бюджетний процес не перетворився на лобістську тяганину, на „рісталіще” для політичних інтриг та корупційних торгів. Він був проведений стрімко і результативно. 


Повернення заощаджень Ощадбанку СРСР 


Протягом першого місяця свого перебування на посту прем’єра Юлія Тимошенко почала виконувати одне з основних передвиборчих зобов’язань – компенсацію знецінених заощаджень Ощадбанку СРСР, про що люди перестали навіть мріяти. Виплати почалися без зайвих бюрократичних, вікових, майнових та інших обмежень. Поки що вони складають по 1000 грн. кожному вкладникові, але Тимошенко налаштована рішуче – за два роки втрачені заощадження українцям повернуть у повному обсязі. На 12 березня 2008 року компенсації отримали майже 3 млн. українців, на їх рахунки перераховано близько 4 млрд. грн.. В цілому Кабмін планує до кінця року розрахуватись із 60% вкладників.


У 2008 році загальна сума виплат складе 20 мільярдів гривень. Це у 31 раз більше, ніж було виплачено в 2007 році урядом Януковича. Це також в 5,3 рази більше, ніж було повернуто вкладникам за всі роки незалежності України.


До речі, обмінний курс радянського рубля до гривні, встановлений урядом Тимошенко для розрахунків, найбільший в СНД – у 5 раз вищий, ніж в Росії, в 35 більший ніж у Казахстані, і в 105 разів більший ніж у Білорусі.


Варто також зауважити, що якби б держава продовжувала гасити борги із швидкістю 50 грн. на рік, як це було за попередніх урядів, то загальний борг перед вкладниками можна було б погасити приблизно за 200 років.


Дуже важливо, що тут мова йде не тільки про відновлення справедливості, але й відновлення довіри до влади та держави. 


Виплати, пов’язані із народженням першої, другої та третьої дитини  


Як і обіцяла виборцям, Тимошенко суттєво підвищили розмір одноразової допомоги при народження дитини. Зокрема, Постановою уряду, яка визначає порядок надання грошової допомоги при народженні дитини у 2008 році встановлено, що грошова допомога на дітей, які народилися після 31 грудня 2007 р., становить віднині 12 тис. 240 гривень (раніше 8,5 тисяч) – на першу дитину, 25 тис. – на другу, 50 тис. – на третю і наступних дітей.


Крім того, Кабмін Тимошенко встановив жорсткий контроль за використанням «дитячих» коштів, чого не робив жодний попередній уряд. Мінпраці спільно з Мінсім’ї та МВС організували обмін інформацією, в яких умовах живе дитина, чи не витратили кошти її батьки на бізнес тощо. Батькам, які відмовилися від дітей, ніхто грошей виплачувати не буде. На кожну дитину, яка потрапляє в державну установу на виховання, відкривається рахунок, щоб після досягнення повноліття в дитини були гроші. 


Підвищення стипендій 


Із січня 2008 року удвічі підвищено стипендії учням та студентам всіх учбових закладів. Так, учні ПТУ отримують мінімальну стипендію у розмірі 150 грн. в місяць, а з 1 вересня – 200 грн. в місяць. Студентам вузів I-II рівня акредитації, з 1 січня нараховують 200 грн. в місяць, а з 1 вересня – 400. Студенти вузів III-IV рівня акредитації із січня отримують 300 грн. в місяць, з 1 вересня – 530 грн. в місяць.  Разом з тим, соціальна стипендія з 1 січня для учнів ПТУ з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківської турботи, а також учнів, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків зросла у 3,2 рази, складатиме 500 грн. в місяць. Крім того, діти-сироти, які навчаються у ВУЗах з 1 січня отримують більше у 5,5 рази – 1060 гривень в місяць. 


Підвищення пенсій  


Уряд Тимошенко істотно підвищив пенсії – за січень середня пенсія збільшилася до 750 грн. проти 591 грн. у грудні (на 27%). Загалом у 2008 році підвищення пенсій заплановане на рівні 37 відсотків, а її середній розмір становитиме 808 грн. Також, цілком ймовірно, що ця цифра буде переглянута у бік зростання.


Урядом запроваджено новий підхід до нарахування пенсій, який дозволить усунути диспропорції у пенсійному забезпеченні громадян, що вийшли на пенсію в різні роки, і для призначення пенсій яким застосовувалися різні показники середньої заробітної плати за різні роки. Крім того, відтепер при обрахуванні пенсій використовується підвищений коефіцієнт стажу – кожен отримає пенсію за результатами своєї праці. Тобто вдалося відійти від введеної раніше «зрівнялівки». Таким чином вдалося відновити диференціацію розмірів пенсій для 8 млн. осіб пенсійного віку.


Кабмін також затвердив Концепцію пенсійної реформи, яку скоро буде винесено на громадське обговорення.  


Початок виплат дітям війни 


Кабмін Тимошенко взяв на себе зобов\’язання виконати рішення КС від 9.07.2007 р. про поновлення пільг «чорнобильцям», ветеранам, інвалідам, дітям війни, учителям, лікарям, працівникам культури. Рік у рік ці пільги, хоч і були гарантовані законодавством, але ігнорувались попередніми урядами. Приміром, «чорнобильці» тепер будуть отримувати спеціальні доплати ( 2-2,5 тис. грн. у рік залежно від категорії), а також право на безпроцентний кредит на житло (з розрахунку 13,5 кв. г. на людину). Діти війни вже із січня 2008 р. одержують законодавчо гарантовану доплату до пенсії. Поки її розмір становить 47 грн., але найближчим часом буде прийнято рішення про її суттєве збільшення. 


Підвищення зарплат 


– Уряд Тимошенко підвищив з 1 січня 2008 року прожитковий мінімум на одну людину до рівня 592 грн. в місяць, мінімальну зарплату – до 515 грн. (12%). При цьому передбачається збільшення розміру прожиткового мінімуму з 1 квітня до 605 грн., з 1 липня – 607 грн., з 1 жовтня – 626 грн., мінімальної зарплати із 1 квітня – 525 грн., із 1 жовтня – 545 грн., із 1 грудня – 605 грн. Її загальне зростання у 2008 році порівняно з 2007-м становитиме 31,5% (проти 15% – у 2007), а розмір мінімальної заробітної плати наприкінці року досягне 90,4% прожиткового мінімуму для працездатної особи.


Особливо відчутно зростатимуть заробітки вчителів – приблизно у півтора рази. Наприклад, середня зарплата вчителі І категорії збільшується в середньому до 1450 грн. з 1 січня і майже до 1900 грн. до кінця року.


Також на черзі – підвищення зарплат шахтарям. Тимошенко зробила те, що давно мав би зробити т.зв. «представник шахтарського краю» Янукович. Її уряд розробив та подав до парламенту законопроект «Про престижність шахтарської праці», в якому запропонував погодинну оплату праці, конкретні шляхи покращення безпеки праці шахтарів.


Як наслідок, у січні 2008 р. порівняно із січнем 2007-го реальна заробітна плата зросла на 14,1%, а номінальна – на 36,8% до 1521 грн. 


В цілому ж зростання реальних доходів населення з урахуванням в січні-лютому 2008 (вже з поправкою на інфляцію) склало 23,4% (уже за , тоді як у 2007 році цей показник дорівнював 12,8%. Це абсолютний рекорд за останні два роки.  


 Запорука успішної соціальної політики уряду 


1. Контрабанда-Стоп 


Розв’язано справжню війну  з корупцією на митниці, чого навіть не думав робити попередній уряд. Поновлення  програми «Контрабанда-Стоп» принесла вже перші відчутні результати. В абсолютному виразі митниця зібрала в лютому 7,603 млрд. гривень, що вдвічі, або на 3,762 млрд. гривень більше ніж у лютому 2007-го. В той же час щоденні митні надходження збільшилися на 80% і встановили рекорд середньоденного перерахування до бюджету за всю історію Держмитслужби – 345,8 млн. грн..


Загалом, Держмитслужба за січень-лютий перерахувала в бюджет в 1,7 разів більше порівняно з січнем-лютим 2007 (перераховано 12,6 млрд.). Такого результату досягнуто, насамперед, завдяки відміни вексельних ПДВ, руйнування корупційних схем у цій сфері та зупинки контрабанди, яка розквітала за часів Януковича. 


2. Усунення газових посередників 


Забезпечення енергетичної безпеки країни. Газова Угода з Газпромом на умовах, які відповідають національним інтересам країни. Юлія Тимошенко впевнено взяла курс на відновлення енергетичної безпеки України, шляхом усунення корумпованих посередників зі схем постачання газом та переходу на прямі прозорі стосунки між Росією та Україною у цій сфері. Ніяких «РосУкрЕнерго», «УкрГазЕнерго» та інших в Україні більше не буде. Мільйонні прибутки, які раніше отримували вони, тепер будуть надходити до державної казни. Вперше за всю історію Незалежної України уряд не піддався на газовий шантаж Газпрому і завдяки зусиллям прем’єра отримав перемогу над газовим монополістом. Тимошенко блискуче справилася з кризовою ситуацією, яка їй дісталася у спадок від уряду Януковича, і поставила жирний хрест на корупційних схемах постачання газу в Україну, перейшовши на прямі контракти та прозорі схеми постачання блакитного палива. Газові стосунки між двома державами розпочинаються з нової сторінки. 


3. Покращення інвестиційного клімату, умов роботи малого та середнього бізнесу 


Розпочалася реальна, а не декларативна дерегуляція діяльності малого та середнього бізнесу. Уряд значно спростив систему бухгалтерської звітності для малого бізнесу. Зокрема, Мінфін відмінив затверджені раніше нормативно-методичні акти з бухгалтерського обліку, які ускладнювали ведення малого бізнесу. Це відомство також скасувало додатковий до бухгалтерського і податкового обліку третій вид обліку для платників податку на прибуток, який передбачав щомісячне ведення п’ятнадцяти реєстрів обліку і щорічне складання додаткового звіту, обсягом близько 200 показників. Цей облік, який, за словами експертів, обмежував права та збільшував навантаження на малі підприємства, запровадив свого часу уряд Януковича.


Крім того Кабмін відновив діяльність Ради підприємців. Тимошенко доручила всім міністерствам вносити свої пропозиції з коригування законодавства у відповідності до очікувань малого та середнього бізнесу. Всім державним інституціям дано розпорядження врахувати пропозиції всіх профільних асоціацій та громадських організацій з питань малого і середнього бізнесу, а також пропозиції підприємців з регіонів, які надходять до Кабміну через пряму урядову телефонну лінію для зв’язку з підприємцями.


Серйозну роботу уряд веде й з покращення інвестиційного клімату в державі. Вже вдалося врегулювати ситуацію з поверненням ПДВ експортерам і частково ліквідувати корупційні схеми при виділенні землі. У планах Кабміну – розробити антирейдерский пакет законів і скасувати Господарський кодекс.


Окремо, Кабінет міністрів затвердив 15 завдань для поліпшення інвестиційного клімату в Україні, які знизять надлишкове регулювання бізнесу, а також допоможуть знизити рівень корупції. Ці 15 вимог були висунуті уряду самими підприємцями.


Нарешті на українських ринках почали створюватись по справжньому чесні умови гри. Уряд вже очистив значну кількість ринків від посередників і спекулянтів і рішуче налаштований продовжувати цю роботу. 


4. Боротьба з інфляцією


Урядом розроблено комплексну державну програму боротьби з інфляцією, маховик якої було розкручено урядом Януковича – за підсумками 2007 року інфляція вже становила майже 17%, а якщо оцінювати квартальну інфляцію чотирьох останніх місяців його діяльності в річному вимірі, то її темпи дорівнювали б 30%. Причому Юлії Тимошенко для розробки антиінфляційного пакету знадобилось менше місяця, тоді як її попереднику не вистачило й півтора роки – він із зростанням цін взагалі не боровся. Нині завершується погодження цієї програми з Нацбанком та Президентом і вже найближчим часом почнеться її реалізація.


Проте, навіть без неї уряду вже вдалося зробити невеликий, але важливий крок до зниження темпів інфляції. Її лютневе уповільнення на 0,2% (2,7% порівняно з 2,9% – у січні) є дуже позитивним сигналом. Важливим чинником у сповільненні місячної інфляції стало, зокрема, зниження темпів приросту цін на продукти харчування від 4,4% у січні до 3,9% у лютому. Такого результату вдалося забезпечити попри негативну світову тенденцію до прискорення інфляції та незважаючи на зусилля опонентів уряду з істотного посилення інфляційних очікувань. 


5. Детінізація економіки 


Такого результату досягнуто за рахунок масштабної та потужної кампанії по детінізації економіки. Зокрема, скасування необґрунтованих податкових пільг та преференцій, встановлених попередніми урядами для «своїх» підприємств, руйнування незаконних схем ухилення від сплати податків, а також припинення практики незаконного відшкодуванням ПДВ.


В результаті, як і у 2005 році, уряд Тимошенко вже протягом першого місяця своєї роботи різко збільшив доходну частину державного бюджету. Як свідчить статистика, в січні-лютому 2008 року у порівнянні з аналогічним періодом 2007-го бюджетні доходи зросли на 51,9% (або на 8,7 млрд. грн.), а перевиконання надходжень до загального фонду держбюджету-2008 склало 7,7%).


Зокрема, порівняно з січнем-лютим 2007 року надходження податку на прибуток зросли на 61,8%; ПДВ із вітчизняних товарів – на 32,3%, із ввезених в Україну – на 76,1%, ввізного мита на 60%.


Водночас, ДПУ виявила факти ухиляння від сплати податків компаніями \”Приват\”, \”Індустріальний союз Донбасу\”, \”Систем кепітал менеджмент\”, \”Інтепайп\”, \”Мотор Січ\”, \”Смарт-групп\”, які належать відомим в Україні олігархам: Ахматову, Коломойському, Пінчуку та ін.. Мова йде про використання так званих \”технічних акцій\” збанкрутілих підприємств, у результаті чого недоплата податку на прибуток склала в минулому році 7,5 млрд. грн..


Поки опозиція гралася в блокування парламенту та надування повітряних кульок, Уряд наводив порядок в українській економіці.  


6. Покращення макроекономічних показників


Відновлено тенденцію до зростання обсягів промислового виробництва. Упродовж   перших   100   днів   роботи   Урядом   забезпечено   утримання позитивної динаміки основних макроекономічних показників, перевиконання планових надходжень до бюджету, і як результат – виконання підвищених соціальних зобов\’язань держави.


За підсумками лютого 2008 року відбулось прискорення зростання економіки. Реальний приріст ВВП у січні-лютому становив 5,8 % проти 4,9 % у січні.


Основними факторами росту стали сприятлива зовнішньоекономічна кон\’юнктура та високий рівень внутрішнього інвестиційного та споживчого попиту.


Найвищі темпи зростання демонструють переробна промисловість (9,8 %), торгівля (14,3 %) та транспорт (8,3 %). Позитивна тенденція прискорення зростання спостерігається у сільському господарстві (0,8 %).


Суттєве прискорення темпів приросту промислового виробництва: 8,8 % у січні-лютому проти 5,7 % у січні демонструє високу здатність промислових товаровиробників адаптуватись до нових цінових умов. Позитивну динаміку промисловості, в основному, визначило зростання виробництва у машинобудуванні (на 34,9 % за підсумками січня-лютого) та харчовій промисловості (на 12,3 %).


Отже, в цілому поточний розвиток економіки можна оцінити як позитивний. Єдиним показником, динаміка якого потребує більшої уваги з боку уряду, є індекс споживчих цін.  


Інші важливі досягнення уряду за 100 днів 


1. Як і було обіцяно виборцям, уряд Тимошенко та коаліція зробили перший крок до скасування депутатської недоторканості. Саме депутати від коаліції одноголосно проголосували у першому читанні за Закон про обмеження депутатської недоторканості та відправили його на розгляд Конституційного Суду, оскільки ця норма стосується змін до Конституції. Опозиційні фракції це рішення взагалі не підтримали.  


2. Завдяки зусиллям уряду та коаліції парламент прийняв Закон про заборону реклами тютюну та алкоголю (автор М.Томенко). Цю продукцію тепер заборонено рекламувати на транспорті, перших та останніх сторінках газет і журналів, а також по радіо й телебаченню з 6.00 до 23.00. А отже є надія, що тотальне, масоване нав’язування згубних звичок підростаючому поколінню нарешті припиниться. 


3. На недавньому засідання уряд схвалив Основні напрямки реалізації державної політики щодо покращення соціальних гарантій військовослужбовців-контрактників. Йдеться, зокрема, про підвищення привабливості та престижності служби в армії за контрактом. Так, уряд має намір суттєво підвищити рівень грошового утримання контрактників і довести його до розмірів на 15-20% більшого ніж середня зарплата в Україні, запровадити пільги на придбання житла, отримання освіти, встановити якісно новий рівень продовольчого, речового, медичного та іншого забезпечення.


Крім того, в рамках стратегії переходу на контрактну армію, вже у ході цьогорічної призовної кампанії за рішенням уряду до рядів Збройних Сил України буде призвано на 7 тисяч чоловік менше, ніж восени минулого року. 


4. Наведення порядку у сфері землевідведення за рахунок припинення маніпуляцій з землею, яка належить місцевим радам, в т.ч. несільськогосподарського призначення – віднині такі землі продаватимуться та здаватимуть в оренду виключно на чесних та відкритих аукціонах. Почалося також спрощення процедури оформлення документів для отримання земельної ділянки. Тепер вона триватиме не 2-3 роки, а три-чотири місяці. Ці кроки покликані, насамперед, створити більш комфортні умови для роботи інвесторів.  

[an error occurred while processing the directive]