[an error occurred while processing the directive]

Уряд Юлії Тимошенко вже ухвалив той єдиний законопроект що мінімізує вплив світової кризи на економіку України

С Т Е Н О Г Р А М А брифінгу Прем’єр-міністра України Тимошенко Ю.В. від 22 жовтня 2008 року

ТИМОШЕНКО Ю.В. – … поберегли ваш сон, тому, що визначалися, о котрій буде засідання уряду, практично, вже вночі, тоді, коли вже завершили обговорення всіх деталей із світовими фінансовими організаціями, які готові  дати серйозну суттєву фінансову підтримку Україні. І зараз я можу сказати, що тільки що на засіданні уряду, одноголосно було прийнято цілу низку рішень, які стосуються захисту України від світової фінансової кризи. В першу чергу, це законопроект України про мінімізацію світової кризи на економіку України. Ця якраз той єдиний закон, який включає зміни, велику кількість законів України і якій дає можливість нам мати достатньо сильну політику на цей важкий період подолання наслідків світової фінансової кризи в Україні.


Потужний системний захист отримає банківська система


І я хотіла б зараз зазначити, що в цьому законопроекті, які речі є ключовими. По-перше, абсолютно чітко зрозуміло, що найбільшого удару на цю хвилину може зазнати банківська система України. Поки що, я підкреслюю, банківська система України працює нормально, стабільно, але нам потрібно бути готовими до таких викликів і потрібно захищати банківську систему, тому, що це, практично, життя економіки, життя родин в Україні, і тому цим законопроектом передбачено достатньо великий блок змін до діючих законів, які пов’язані з тим, щоб за рахунок отриманої фінансової допомоги, а також за рахунок бюджетних коштів можна було б збільшувати капітали нашої національної банківської системи.


При цьому, безумовно, якщо держава буде допомагати банкам, то вона за обсяги цієї допомоги буде викуповувати ті пакети додаткових акцій додаткової емісії, які будуть знаходитися в державній власності, але гроші, які буде виділяти уряд через спеціальні фонди і спеціальні запозичення, будуть стабілізувати роботу банківської системи і будуть давати можливість працювати їй спокійно, безперебійно, без будь-яких негативних наслідків.


Тому все, що стосується банків, тут не тільки поповнення статутних капіталів, тут не тільки підтримання капіталізації банків, а тут ще є і спеціальні процедури, які передбачені, для того, щоб банки могли б працювати з тими клієнтами, які заборгували банкам, по спрощених абсолютно процедурах.


Тут також передбачені спрощені процедури прийняття рішень правліннями банків для того, щоб можна було оперативно співпрацювати по стабілізації банківської системи.


Уряд ініціює створення стабілізаційного фонду, який буде своїми ресурсами підтримувати економіку спрямовуючи їх на інвестиційні і стабілізаційні цілі.


Крім того, цим законом передбачається створення стабілізаційного фонду, який буде спрямований на запобігання всім впливам світової фінансової кризи на економіку і фінансову систему України. В стабілізаційний фонд будуть зараховуватися всі гроші від чесної, відкритої аукціонної приватизації і, власне, цим законопроектом вносяться зміни в усі закони, які передбачають зняття всіх тіньових процесів з приватизаційних практично дій і проведення відкритих, чесних, прозорих аукціонів, де буде абсолютно конкурентне середовище і можна буде приватизацію проводити достатньо ефективно. Всі гроші будуть направлятися від приватизації в стабілізаційний фонд і будуть спрямовуватися для захисту України від світової фінансової кризи.


Крім того, в стабілізаційний фонд будуть направлятися всі фінансові допомоги, які ми зможемо отримати як країна від світових фінансових організацій, крім того, запозичення, які ми можемо зробити для того, щоб підтримати стабілізаційний фонд.


Уряд пропонує підвищити поріг гарантування вкладів фізичних осіб до суми в 100 тис. грн..


Що стосується гарантування внесків фізичних осіб до банків у вигляді депозитів – ми встановлюємо цим законом державну гарантію на сплату 100 тис. грн., тобто вклади, які не більше 100 тис. грн., будуть гарантуватися державою в банківській системі країни.


Уряд змусить банки спрямовувати прибутки не в кишені власників – а на інвестиційні та стабілізаційні цілі – спрямовувати ці кошти на збільшення капіталізації банків. Власники на час фінансової кризи не зможуть вилучати з системи життєдайні для неї кошти.


Крім того, ми передбачаємо для стабілізації роботи банківської системи цими законами, в тому числі планове збільшення капіталізації банків. І тому передбачаємо цим законом, що 2 роки вся банківська система не буде розподіляти дивідендів, а всі прибутки буде направляти в статутні фонди для збільшення капіталізації банків.


Власне, сьогодні все тестування, яке проводиться в банківській системі, в тому числі з залученням світових фінансових експертів, говорить про те, що нам потрібно суттєво посилити, зміцнити капіталізацію наших українських банків.


Крім того, одним з пунктів, навіть не пункт, а цілий блок пунктів присвячений економії бюджетних грошей. І в першу чергу сьогодні ми вже прийняли рішення на засіданні уряду про скорочення на 20% всіх адміністративних видатків всієї виконавчої системи. Це рішення вже прийнято і воно вже буде діяти з 1 листопада 2008 року. Це значить, що ми обмежили вже всі адміністративні видатки.


Уряд переходить на жорстку економію видатків при цьому не знижуючи рівень соціальних стандартів.


Крім того, багато говориться про те, що зараз нам доведеться перейти на жорстку систему економії державних фінансів, жорстку систему. І мені дуже шкода, що слова мої, які були сказані напередодні, не так трактуються.


Я хотіла би зараз більш детально пояснити, що стосується соціальних видатків бюджету. По-перше, ніхто ні у кого нічого забирати не буде. Пільги, які є, – зберігаються, всі рівні зарплат і пенсій, які є, – зберігаються. І вони будуть підвищуватися на рівень інфляційних процесів в Україні, якщо такий рівень в Україні буде, тобто, власне, на рівень інфляції, але вводиться мораторій на введення будь-яких нових пільг. І поки що ми не зможемо, крім як на певний показник інфляції збільшувати соціальні видатки. Це значить, що ми переходимо на жорсткий режим економії і збільшення соціальних видатків, які ми планували, з ними доведеться трошки почекати. Але все, що у людей є, все це залишається. І мені не зрозуміло, які були трактовки, що ми будемо скорочувати щось. Ми просто переходимо на режим, який не дозволяє далі робити додаткових соціальних витрат. Ось в чому є питання. І цим законом все це передбачено.


Запроваджується здешевлення житла на законодавчому рівні.


Я також хотіла би зупинитись на тому, що ми будемо суттєво для тих галузей, які сьогодні є критично важливими для стабільного функціонування економіки, знімати податкове навантаження. Йдеться про весь комплекс галузі будівництва. Ви знаєте, що ми робили спробу знизити всі навантаження на будівельні організації на 50 %, приймаючи постанови уряду. Але, на жаль, ті, хто сьогодні має такі порядки, власне органи місцевого самоврядування, такі навантаження на будівельні організації, не підпорядкувались постановам. Тому сьогодні ми в цьому законі прописуємо всі абсолютно зміни до існуючих нормативних актів, які передбачають на 30-50 % зниження собівартості будівництва. Це значить, що ми серйозно розвантажуємо будівельні організації  від будь-яких податкових навантажень.


Уряд пропонує заборонити гроші сплачені за воду, електроенергію і газ спрямовувати на офшорні рахунки власників.


Крім того, ви знаєте, що в попередні роки буди практично приватизовані всі системи постачання електроенергії, газу, зараз теж саме відбувається із системою постачання води, тепла на регіональному рівні. На жаль, гроші, які збирають за населення, залишаються у приватних власників і не йдуть на сплату за газ, за електроенергію. Тому цим законом будуть введені жорсткі розподільчі рахунки, куди будуть зараховуватись всі платежі від споживачів тепла, води, газу і будуть пропорційно розподілятися в структурі собівартості між платою за газ і послугами по постачанню, яку здійснюють сьогодні приватні компанії.


Ми повернемо ту систему, коли приватні власники систем постачання газу або ті, хто беруть в оренду системи постачання води і тепла, щоб вони не залишали свої гроші в офшорних компаніях, а щоб вони передавали свої гроші, як потрібно, через розподільчі рахунки в достатньо жорсткому примусовому порядку постачальникам енергії і газу частину тарифу.


Крім того, ми говоримо про те, що нам потрібно буде серйозно диверсифікувати доходну частину бюджету, якщо внаслідок певної рецесії, яка буде спостерігатися в усьому світі по майже всіх галузях, нам потрібно головні бюджетоутворюючі податки все ж таки підсилити іншими податками, які можуть працювати. Тому йдеться про підвищення рентної плати по природному газу, який постачається комерційним підприємствам, тобто не населенню, а той газ, який добувається в приватному порядку, і постачається комерційним структурам, іншим споживачам крім населення, там рентна плата буде підвищена.


Крім того, ми будемо говорити про акцизи, які можуть стати додатковим доходом для дорожнього будівництва. Це акцизи на нафтопродукти. Ви знаєте, що сьогодні ціни на нафту суттєво знизилися в світі, але враховуючи, що монополізована і приватизована вся система реалізації нафтопродуктів в Україні, ви бачите, що дуже погано знижуються ціни на нафтопродукти, не такою динамікою, як ціни на нафту. І ми вважаємо, що зараз потрібно ввести акциз на нафтопродукти, і весь обсяг грошей буде спрямований на будівництво доріг і мостів, тому що нам таким чином потрібно підтримати як зайнятість людей в Україні, так і головні галузі, які постачають будівельні матеріали, металопродукцію на галузь будівництва.


Тому, допомагаючи сьогодні будівництву житла і дорожньому будівництву, ми практично підтримуємо і інші галузі виробництва в Україні.


Крім того, ми спрямовуємо 1 млрд. грн. в Фонд гарантування депозитів. Це фонд, який сьогодні керується і наповнюється системою Національного банку, тобто практично в підпорядкуванні Національного банку знаходиться. Але бюджет іде на такий крок, щоб підтримати Фонд гарантування вкладів в банківській системі Україні.


Крім того, ми серйозно реформуємо систему витрачання грошей в фондах соціального захисту. І уряд буде досить суттєво вивчати і міняти порядки використання цих грошей, тому що зараз потрібно дійсно ретельно подивитися, куди ідуть гроші Фонду зайнятості, куди ідуть гроші інших соціальних фондів, і будемо з цим суттєво працювати.


Я думаю, що всі абсолютно зараз пропозиції, які у нас є, можуть бути доповнені ще змінами до Закону \”Про Бюджет\”, де ми збалансовуємо видатки Пенсійного фонду і робимо так, щоб все, що стосується пенсій в державі незалежно від будь-яких фінансових і економічних криз виплачувалися чітко, стабільно, безперебійно.


І можу взагалі сказати, що зміни та доповнення до бюджету, які ми сьогодні будемо пропонувати, стабілізують виконання головних захищених, ключових статей Державного бюджету.


Юлія Тимошенко пропонує ввести податок на багатство – його потребують місцеві бюджети в кризовий час.


Крім того, ми пропонуємо, все ж таки, разом з цим антикризовим пакетом прийняти ще декілька законопроектів, які є сьогодні в бюджеті. По-перше, нам потрібно розподілити всі фінансові ризики між всіма учасниками сьогодні економічного життя. Тому ми пропонуємо розглянути і прийняти в невідкладному порядку Закон „Про податок на нерухоме майно”, що дає можливість ввести на місцевому рівні, не на державному рівні, а на рівні місцевих бюджетів відповідні податки на багатства, на великі вілли, на величезні ділянки землі додатково, там, де, дійсно, люди живуть розкошно, зараз є абсолютно всі підстави ввести такий податок на таке майно і поповнити  місцеві бюджети, там, безпосередньо, сьогодні люди мусять мати стабільні доходи  місцевих бюджетів для функціонування нормального місцевих громад.


Боротися з кризою Уряд буде інфраструктурними інвестиціями.


Крім того, ми пропонуємо прийняти законопроект про соціальне партнерство, пропонуємо законопроект про викуп земель для суспільних потреб. Ви розумієте, що в такі часи економічної стагнації потрібно масштабно будувати автомобільні дороги, мости, масштабно будувати об’єкти великі суспільного значення, в тому числі „Євро-2012” дасть нам можливості і надії підтримати нашу економіку. Але в той же час у нас не врегульовано, як залучати землі на такі потужні будівництва. І саме тому цей Закон дасть можливість скоротити буквально до лічених тижнів всі процеси виділення земель, викуп земель на суспільні потреби.


Крім того, нам потрібно прийняти невідкладно всі законопроекти, які стосуються впорядкування поводження з сільськогосподарською землею, – це „Про земельний кадастр”, „Про вартісну оцінку сільськогосподарської землі”. Ми будемо наполягати на тому, щоб ці законопроекти розглянути невідкладно.


Крім того, я хотіла б повідомити вам, що сьогодні на засіданні уряду утворена спеціальна команда з оперативного реагування на зміну фінансового стану в Україні. Ця команда включає ключових міністрів, представників Національного банку, і саме ця група з оперативного реагування на зміну фінансового стану в Україні, практично реагування на захист України від світової фінансової кризи буде працювати постійно і буде практично оперативним координуючим органом по прийняттю рішень виконавчою системою влади для того, щоб ми мали можливість дійсно здійснювати невідкладні заходи.


Юлія Тимошенко: в першу чергу в режим економії з затягуванням поясів перейде сама влада.


Крім того, ми прийняли постанову, ще раз підкреслюю, „Про економію бюджетних коштів на утримання органів управління”: на 20% все скоротили миттєво. Крім того, встановили ліміт використання легкових автомобілів, що обслуговують державні органи: буде все це суттєво зменшено, і в першу чергу на режим економії з затягуванням поясів перейде сама влада, і буде дуже скрупульозно ставитися до кожної копійки.


Я можу сказати, що від прийняття цього ключового Закону „Про мінімізацію впливів світової кризи на економіку України” залежить не тільки нормалізація фінансової і економічної ситуації, залежить також отримання суттєвішої фінансової допомоги від світових фінансових організацій.


Тому ми плануємо зробити наступним чином: зараз уряд прийняв рішення, відразу після прийняття рішення урядом зараз протягом однієї години доопрацьовується цей законопроект із змінами та доповненнями, які внесені міністрами, ми сьогодні протягом години передаємо цей законопроект разом з законопроектом „Про зміни та доповнення до бюджету” до Верховної Ради. Просили б Верховну Раду, щоб в невідкладному режимі Економічний комітет Верховної Ради розглянув цей пакет антикризових заходів і щоб сьогодні це було поставлено на голосування і проголосовано остаточно.


Тоді ми можемо розраховувати, що на початку наступного тижня Україні буде надана потужна фінансова світова допомога, і це дасть можливість практично захистити Україну від будь-яких негативних впливів світової фінансової кризи.


Зараз я можу сказати, що всі інституції фінансові функціонують в Україні нормально. Дійсно, є проблематика з металургійним і хімічним комплексом. Ми будемо металургійний і хімічний комплекс збирати в четвер, завтра їх всіх, і разом з ними радитись, що потрібно ще зробити для того, щоб підтримати ці ключові експортно-орієнтовані галузі, і будемо приймати всі необхідні рішення.


Я можу вам сказати, що уряд працює, дійсно, в цілодобовому режимі. Сьогодні Міністерство фінансів, Міністерство економіки працювало всю ніч для того, щоб можна було узгодити всі деталі антикризового плану зі світовими фінансовими організаціями, узгодити з усіма міністерствами і сьогодні на 8-му годину ранку вийте вже з підготовленими документами. Ми дуже розраховуємо на те, що так само буде працювати Верховна Рада, і що ми зможемо сьогодні до кінця дня прийняти план антикризових заходів разом з відповідними законопроектами.


Дякую за увагу. Будь ласка, які запитання.


 


питання


 


ТИМОШЕНКО Ю.В. – Це планується таким чином: ми будемо просити, щоб це було прийнято за декілька днів, і щоб вже увійшло в силу з 1 листопада 2008 року.


 


питання


 


ТИМОШЕНКО Ю.В. – Шановні друзі, я не пам’ятаю жодного випадку, коли б Секретаріат і пан Шлапак в чомусь допомогли. Як правило, ставляться палки в колеса. Я думаю, що зараз не час займатися критиканством. Я вважаю, що законопроект підготовлений професійно, нормально. Зараз пройде дискусія в комітетах, пройде дискусія в Верховній Раді. Буде опрацьовано всіма необхідними службами Верховної Ради. Ви знаєте, що можна вносити зміни та доповнення по ходу опрацювання законопроекту в Верховній Раді. І я думаю, що ми випустимо абсолютно професійний документ. Вчора цей документ обговорювався в експертних фінансово-економічних колах, ви були присутні, коли обговорювався цей документ. І він знайшов підтримку в системі банківського середовища, серед експертів фінансових і економічних проблем.


Тепер ми хотіли би, щоб депутати уважно його вивчили і також дали зелене світло цьому антикризовому пакету.


 


питання


 


ТИМОШЕНКО Ю.В. – По-перше, я не уповноважена взагалі коментувати роботу МВФ, я просила б, щоб всі повідомлення, які цього стосуються, не були моїми офіційними повідомленнями, і ні на які стенограми не посилатись, тому що ці стенограми вони для внутрішнього користування уряду.


Тому я б дуже просила зараз це питання не задавати, а отримати рішення і після того ми його з вами будемо аналізувати. Тому що всі рішення, які приймаються, це компетенція МВФ, а не уряду. Я прошу підкреслити це і прошу також вас із розумінням до цього поставитись, щоб ви зайвою інформацією не зруйнували той процес, який так важко дається сьогодні Україні у співпраці з МВФ. Я дуже сподіваюсь на те, що Україна буде підтримана світовими фінансовими організаціями.


Ми сьогодні ведемо практично в постійному режимі переговорний процес і, вважаємо, що досягнення такого результату буде великим успіхом України в системі захисту від світової фінансової кризи. Дефіцит бюджету сьогодні відсутній, ми виконуємо профіцитний бюджет, я підкреслюю, ми плануємо і цими заходами передбачено, що і на 2008, і на 2009 рр. ми будемо мати бездефіцитний бюджет. Це теж є вимога стабілізації ситуації і вимога дуже економного ставлення до кожної бюджетної копійки.


 


питання


 


ТИМОШЕНКО Ю.В. – Цей антикризовий пакет ви можете уважно вивчити, він власне і є спільною роботою України і світових фінансових організацій. Що стосується розблокування приватизації, то рішенням РНБО якраз прийнятий цей захід – розблокувати приватизацію і надати Фонду держмайна разом з урядом перелік об’єктів, які можуть бути приватизовані. Я ще раз підкреслюю, що в цьому антикризовому пакеті чітко буквально зазначено, що тільки через


прозорі аукціони, відкриті аукціони, і тільки з використанням абсолютно транспарентних механізмів. Я думаю, що найближчий час ми розблокуємо цей процес.


 


питання


 


ТИМОШЕНКО Ю.В. – Шановні друзі, я думаю, що те, що я сказала, я просто не можу зараз перераховувати все спочатку. Вибачте, тому що мені потрібно їхати в парламент і працювати. Тут уже на хвилини іде час. І тому я хочу просто звернутися до свого прес-секретаря, щоб ми допомогли, всі заходи, які я перерахувала, перекласти на відповідну мову і віддати вам. Ми з великим задоволенням це зробимо.


 


питання


 


ТИМОШЕНКО Ю.В. – Шановні друзі, я дуже прошу, давайте ми відкладемо всі питання політики в сторону. Зараз ми займаємося виключно справами, і займаємося справами, які є невідкладні. А політика з усім брудом, інтригами, протистояннями нехай живе сьогодні окремим від мене, від уряду і від нашої політичної команди життям.


Ми займаємось захистом України. Хто хоче займатися політиканством – це без нас.


Я дякую всім за роботу.


 


 


 

[an error occurred while processing the directive]