[an error occurred while processing the directive]

АНТИКРИЗОВИЙ ПАКЕТ

С Т Е Н О Г Р А М А виступу Прем’єр-міністра України Тимошенко Ю.В. у Верховній Раді від 29 жовтня 2008 року

Складна ситуація в світі. Фінансово-економічна криза сьогодні поглинула всі країни світу, виключень не існує. І якщо ми сьогодні аналізуємо стан справ у світі, то загальний обсяг втрат світової економіки на цю хвилину за останні тижні складає 2,8 трильйонів долю США. Таких втрат світ ніколи не мав. І якщо ми говоримо сьогодні про наслідки, які має кожна країна в світі, то в першу чергу потрібно говорити про те, що в світі впали всі сировинні ринки і безумовно кожна країна це відчуває. Закрилися в світі найпотужніші підприємства машинобудування, такі, які мають світову славу і які працювали сотні років надійно. Україна, яка була постачальником металопрокату, металопродукції для багатьох країн світу сьогодні втратила світові ринки.


Якщо ми говоримо про ЄС, то тільки за останні 50 днів євро по відношенню до долара на 22% пішло у мінус. Це значить, що падіння національних валют йде по всім ключовим країнам Європи, йде по всім ключовим країнам світу і Україна це відчуває. Я не буду перераховувати інші наслідки, які в тому числі пов’язані з тим, що кожен місяць євро зона фіксує мільйон безробітних і це тільки початок. Ви знаєте, що всі світові фінансові організації і всі об’єднання країн оголосили, що в світі почала стабільна рецесія, практично падіння економіки світу. І Україна в цей час мусить бути сильною, об’єднаною, тому що ми маємо таку структуру економіки і таку структуру фінансових ринків, що ми можемо мінімізувати впливи світової фінансової кризи на Україну, але для цього безумовно потрібна єдність, для цього потрібна спільна команда, спільні дії і спільна відповідальність.


Саме тому що нам зараз потрібно пройти певний період стабілізації і виходу з цієї важкої ситуації, саме тому уряд звернувся до світових фінансових організацій для того, щоб дати на цей важкий момент, коли банківська система залишилася без притоку ресурсів, тому що ви знаєте, що депозит сьогодні в банки не несуть ні фізичні, ні юридичні особи, але в той же час, ніхто не зняв з банківської системи необхідність обслуговувати і підприємства, і депозити людей. Банківська система в світі сьогодні найслабкіша ланка, так само і в Україні. І тому, коли ми звернулися до світових фінансових організацій, ми мали на меті, щоб на цей важкий час, коли країни трильйони виділяють на підтримку банківської системи і реального сектору економіки, щоб Україна мала можливість отримати світові фінансові ресурси на довгостроковій основі, і під мінімальні відсотки – 4% річних.


Для того, щоб отримати цей фінансовий ресурс і закласти практично підвалини для успішного виходу України зі світової фінансової кризи, нам потрібно прийняти певний перелік дій, які пов’язані з балансуванням нашого платіжного балансу, з всіма елементами, які переводять країну в цей важкий час на шлях економії ресурсів по всім напрямкам, і, безумовно, стабілізує банківську систему.


Після переговорів з світовими фінансовими організаціями, уряд разом з Національним банком досягли компромісу. Україні на цей важкий період можуть виділити 16,5 млрд. доларів, при чому під 4% річних (вже давно таких кредитів у країни не було), з погашенням за досить тривалий час і ще з можливістю не всі їх використати, якщо країні вони не будуть потрібні.


І уряд разом з Національним банком, і разом з консультантами тих фінансових організацій, які запропонували Україні допомогу, підготували законопроект урядовий, який внесений. Він складався з декількох частин. Перша частина – це стабілізація банківської системи України. І, безумовно, якщо країна у вигляді Національного банку і уряду бере, запозичає гроші, ми зобов’язані гарантувати повернення. І тому, якщо підтримка банківської системи – то виключено з гарантованим поверненням. А це значить, щоб заставив уряд і Національний банк мусять отримати акції, частину акцій тих банків, які звернуться добровільно за допомогою.


 


Антикризовий пакет уряду Юлії Тимошенко відповідно до світової практики пропонує захист ключових галузей народного господарства через зниження податкового тягара.


Другий блок питань, який пов’язаний був з стабілізацією ситуації – це зменшення податків або збереження пільгової податкової ставки. Урядовий законопроект робив два блоки питань. Перше – це для сільського господарства абсолютна стабілізація пільгового режиму оподаткування, а з іншого боку ми давали блок зменшення податкового навантаження на будівельну галузь, яка сьогодні буде ключовою для підйому економіки країни.


На жаль, в президентському законі одна частина залишилася – це те, що стосується збереження пільгового режиму оподаткування села. А друга – те, що стосується радикального зменшення навантаження на галузь будівництва, прибраних з цього закону. Але уряд, розуміючи, що потрібна консолідація зусиль, абсолютно підтримує президентський законопроект для того, щоб мати можливість навколо єдиного документу консолідувати наші зусилля.


Третя частина – це створення стабілізаційного фонду.


Наступне – в законі уряду передбачено, безумовно, створення стабілізаційного фонду і наповнення його за рахунок запозичень, про які я сказала, і за рахунок приватизації – чесної, відкритої, прозорої, тобто на аукціонній основі. Збереглися в президентському законопроекті пропозиції уряду щодо стабілізаційного фонду, але, на жаль, зникли всі прозорі процедури, які стосуються проведення відкритих аукціонів по приватизації і відкритих аукціонів на видачу ліцензій по використанню корисних копалин, які в Україні є і в які потрібно залучати інвестиції.


Але в той же час ми також сприймаємо такий компроміс, тому що нам потрібно рухатися вперед і стабілізувати ситуацію, отримавши серйозну фінансову допомогу.


Крім того, в законопроекті уряду було передбачено скорочення на 20% всіх видатків на адміністративний апарат країни – це і уряд, і президентські адміністрації, Верховної Ради. На жаль, вже в президентському немає цієї позиції, але в той же час ми урядові всі видатки скоротили спеціальною постановою уряду на 20% і вже тиждень ми практично живемо в системі економії.


Я б вважала, що потрібно, щоб це було в законі для всіх, але якщо в президентському вважали за потрібне це виключити, ми також з цим погоджуємося.


 


Президентська сторона вилучила з антикризового пакету пропоноване БЮТ підвищення гарантування вкладів населення в сумах до 100 тис.грн.


Крім того, ми також наполягали на тому, щоб в законі була продубльована гарантія держави на рівні 100 тис. грн. для цих депозитів, які поклали фізичні особи в банк, і в урядовому законопроекті була ця позиція про гарантування 100 тис. на одну людину такого вкладу з боку держави. В президентському цього немає, але я переконана, що навіть якщо ми зараз підтримаємо всі колективно президентський, то все одно окремим законом нам потрібно дати гарантії фізичним особам по поверненню депозитів.


 


Цілий блок податків «на зло», який пропонував Уряд, в фінальній версії антикризового закону випав.


Ще про що я хотіла б сказати, в чому є відмінність. Відмінність є в тому, що ми пропонували достатньо суттєвий блок податків відкоригувати – це стосується акцизів на алкогольні напої, на нафтопродукти, рентні плати по тих корисних копалинах, які сьогодні значно нижче, ніж у світі, в Україні, підняти для того, щоб ці податки спрямувати абсолютно цілеспрямовано на будівництво автомобільних доріг і мостів, які б дали можливість підняти будівництво і забрати металопродукцію з наших металургійних заводів на внутрішній ринок.


 Але, на жаль,  це теж випало, цей блок і ми ще раз говоримо, не наполягаємо, розуміючи всю складність ситуації і необхідність все ж таки прийняти цей законопроект.


Все інше, що пропонував уряд, враховано в президентському законопроекті. Він, практично, і зроблений на базі урядового і тому ми цілком і повністю розділяємо цей законопроект Президента, підтримуємо його. Наша фракція повністю віддасть 156 голосів за цей законопроект і ми готові далі його виконувати.


Але, в той же час, завершуючи свій виступ, я хотіла б звернутися, в тому числі і до опозиції. І попросити всі опозиційні фракції все-таки  консолідуватися навколо всієї нашої роботи спільної по запобіганню світовій фінансовій кризі на території України.


І знаєте, я розумію, що для кожної фракції, для кожної політичної команди важливі слова свого власного лідера, а не слова лідерів інших політичних сил. І тому для Партії регіонів я все ж таки підібрали ті цитати, які рівно рік назад в 2007 році проголошував Віктор Федорович Янукович.


Я візьму сміливість процитувати вашого класика і цілком підтримати його слова. „Я неодноразово говорив, що політику в принципі не можна будувати на підкресленому несприйнятті своїх політичних опонентів, на провокування настроїв, які схиляють народ до думки, що причина усіх існуючих проблем у безпорадності існуючої влади. Це помилка, що, мовляв, змінимо владу і всі проблеми зникнуть самі. Погляньмо на країни ЄС, на Росію, попри те, що там також має місце політична боротьба, вона ніколи не переходить, за якою політичне суперництво може негативно вплинути на економічну безпеку держави.


Останнє – політики повинні розуміти, що хто б не прийшов до влади завтра, він не зможи самотужки впоратися з викликами породженими складною ситуацією в світовій економіці. Слід пам’ятати, що відповідальність у політиці означає, в першу чергу, відповідальність перед народом за те, що ти зробив для об’єднання зусиль перед обличчям серйозної загрози, а не для здобуття влади за будь-яку ціну”.


 


!!!Соціальні видатки ні в якому разі не будуть зменшені.


Тому, шановні друзі, я теж аплодую цим словам Віктора Федоровича, який в 2007 р. будучи Прем’єр-міністром сказав те, що я хочу сьогодні сказати вам будучи Прем’єр-міністром. Я вірю в те, що Україна має надійну команду, яка  може захистити Україну. Можу сказати, що все, що сьогодні лунає відносно заморожування соціальних видатків, це не про нашу команду. Ми не тільки не заморожували соціальні видатки, а ми завжди їх робили так, як це потребують люди.


Сьогодні, я підкреслюю, що не буде ніякого замороження, а всі видатки соціальні будуть коригуватися на індекс інфляції, який буде в країні і ніякого заморожування не буде. А далі як спрацюємо, так і підвищимо соціальний рівень життя країни. Тому за єднання!


 

[an error occurred while processing the directive]