[an error occurred while processing the directive]

Уряд дуже чітко заявив: доходи громадян продовжать зростати і цього, і наступного року

Щодо рішення Міжнародного валютного фонду виділити Україні 16,5 млрд. доларів

1. Питання добробуту громадян ніколи не було, не є і не буде розмінною монетою у подальших стосунках України з МВФ. Уряд дуже чітко заявив:  доходи громадян продовжать зростати і цього, і наступного року. Зарплати і соціальні виплати обов’язково і повністю індексуватимуться на розмір інфляції, Жодна соціальна виплата, жодна соціальна пільга не будуть ліквідовані.


У той же час, постає питання щодо темпів росту доходів громадян. На початку року вони зросли суттєво, тому що в уряду були ресурси для підвищення зарплат і пенсій. І до речі, тоді Янукович і Ко. доволі різко критикували ці соціальні кроки уряду. От що Янукович заявив, оцінюючи 100 днів роботи уряду: «Соціальна політика уряду перетворює Україну в країну черг за отриманням державної допомоги. Політика нинішнього уряду – це політика проїдання» (http://news.liga.net/news/N0814699.html )


 Зараз варто витрачати більше коштів на інвестиції в економіку, аби зберегти робочі місця і зарплати. Адже саме з зарплат, зокрема, платяться і пенсії. Заяви лідера Партії регіонів Віктора Януковича прискорити в розпал світової економічної кризи ріст соціальних виплат – це бажання напакостити не тільки уряду, але і Україні.  Це нечесність перед власним народом.


 


2. Кредит Міжнародного валютного фонду – це вимушений, але вкрай важливий антикризовий крок, мета якого:


А) стабілізувати роботу українських банків. Це вкрай важливо, адже банки – це серце економіки, яке розподіляє гроші по всій економічній системі. Передусім, банки зможуть відновити кредитування економіки. Українські підприємства завдяки цьому отримають додатковий фінансовий ресурс для розвитку. Таким чином – це кредит і для підтримки реального сектора.


Також відновиться кредитування населення. А це – передусім, відновлення можливостей українців купувати власне житло. Це також гарантія того, що платежі по вже взятих кредитах не будуть зростати.


Кредитування населення і підприємств збільшить попит на продукцію української промисловості, будівництва. Це дасть змогу зберегти робочі місця і зарплати.


Стабілізація роботи банків також означає зняття тих обмежень на дострокове повернення депозитів, які існують зараз.


Б) стабілізувати валютний курс гривні. За розрахунками експертів, згадані кошти МВФ дадуть змогу збільшити курс гривні на 50-80 копійок .


В) і надалі знижувати інфляцію в Україні (адже ріст курсу гривні зменшує інфляційні ризики).


 


 


2. Україна – це далеко не єдина країна в Європі, яка останнім часом звернулася до МВФ із проханням відкрити доступ до фінансових ресурсів. На аналогічні кроки зважилися також уряди і центробанки Ісландії, Сербії, Угорщини. Зараз МВФ також веде переговори про надання кредиту Пакистану. При тому, що Президент Білорусі Лукашенко відомий своїм доволі критичним ставленням до МВФ, навіть Білорусь також змушена вести переговори щодо отримання кредиту.


Угорщині МВФ вже виділяє 16 млрд. доларів, ще 8 млрд. – Євросоюз, ще 1 млрд. – Світовий Банк.


 


МВФ розуміє важливість України, її фінансової системи для економіки усього регіону.


За останні роки на український ринок зайшли найбільші банківські групи Європи (австрійський «Райффайзен», німецький «Коммерцбанк», французькі «Парібас» та «Агріколь», шведські СЕБ та Сведбанк та інші), великі європейські компанії з роздрібних продажів (зокрема, французький «Ашан»).


Більш того, зараз значна кількість українських банків має кредитні зобов’язання перед іноземними банками (38,5 млрд. доларів). Відповідно, якщо впаде українська банківська система, це створить значні проблеми для світових (передовсім, європейських) банківських груп. МВФ вже побачив негативний приклад Ісландії – коли проблеми в місцевих банках призвели до економічних негараздів в багатьох інших країнах Європи (передовсім, у Великобританії). Отже допомагаючи українським банкам, МВФ опосередковано рятує і банки інших країн.  Тому не треба шукати в кредиті МВФ ніякого подвійного дна. Це – просто спів падіння інтересів.


 


3. Не можна говорити, ніби тримавши кредит МВФ ми відразу опинимося в борговій ямі. Оскільки:


А) мова йде про співробітництво у формі „запобіжного stand-by” (російською – упреждающий стенд-бай). Тобто Україні відкривається доступ до коштів, але скористатися ними чи ні – це право України. В 2004 р. МВФ вже працював за такою схемою з Україною – мова тоді йшла про 605 млн. доларів, але тоді ми цими грошима не скористалися, бо не було потреби. Тобто запобіжний stand-by – це навіть не кредит, це гарантована можливість отримати кредит, якщо виникне потреба. Це певна „фінансова страховка”, якою Україна, якщо захоче, може скористатися.


Б) умови надання кредиту Україні є дуже вигідними з економічної точки зору. Кредитування надається на строк до 15 років лиш під 4% річних. Таку низьку кредитну ставку у світі знайти дуже важко, тим більше зараз – коли кредитори у зв’язку із міжнародною економічною кризою дуже обережно надають кошти. Більш того, позитивне рішення МВФ буде сприяти тому, аби інші світові кредитори давали кредити на розвиток української економіки за значно кращими умовами.


В) держава може зараз взяти в борг, оскільки зовнішній державний борг України зараз один з найнижчих у Європі – лиш близько 14,7 млрд. доларів (про це заявляв навіть Президент Ющенко). Причому за ІІ-ІІІ квартали 2008 р. зовнішній державний борг скорочувався (станом на 1 липня 2008 р. він був 15,1 млрд. доларів). Борг України перед МВФ зараз не перевищує півмільярда доларів.


 


4. З політичної точки зору, співробітництво з МВФ є також вигідним Україні, оскільки воно змушує українських політиків, забувши про вибори і чергові політичні протистояння, прийняти базовий пакет антикризових заходів. Співробітництво з МВФ – це стимул для політичного пришвидшення економічних реформ. Вимоги МВФ узгоджуються із баченням економічних реформ і уряду Тимошенко, і Президента Ющенка.


Зокрема, МВФ вимагає:


А) збалансування державного і місцевих бюджетів,


Б) посилення стабільності банків – зокрема, через збільшення резервних вимог, через ріст депозитних ставок, який має відновити популярність банків серед населення,


В) посилення валютної і цінової стабільності. Зокрема, з 2009 р. основною задачею НБУ буде боротьба з інфляцією. А курс НБУ буде встановлюватися в залежності від ринкового (відхилення не більше 2%),


Г) забезпечення стабільності і прозорості роботи нафтогазового комплексу (як тут не згадати боротьбу Тимошенко з РосУкрЕнерго).


 


5. Зараз керівники Партії регіонів Віктор Янукович і Микола Азаров всіляко опираються співпраці з МВФ, імовірно, заробляючи собі політичні бали на радикальних заявах (а-ля Наталія Вітренко) про недоречність співпраці з МВФ.


У той же час, будучи прем’єр-міністром, В.Янукович у лютому 2003 р. усіляко закликав МВФ відновити співробітництво з Україною. „Для нас надзвичайно важливо поновити співробітництво з МВФ” – заявив тоді Янукович, підкресливши важливість співробітництва з МВФ за новою програмою запобіжного stand-by (тобто за аналогічною програмою, що використовується зараз). Причому тоді Янукович офіційно сподівався, що така програма співробітництва з МВФ позитивно вплине на соціально-економічні реформи в Україні і покращить її міжнародний імідж (http://mignews.com.ua/articles/72092.html )


 


 

[an error occurred while processing the directive]