[an error occurred while processing the directive]

Юлія Тимошенко – про результати засідання уряду 18 лютого

В умовах коли банки не можуть повноцінно кредитувати аграріїв, уряд фінансуватиме сільгоспвиробників, зокрема проведення весняно-польових робіт, через створений спеціально для таких цілей Аграрний фонд.

Ми прийняли весь комплекс постанов уряду, які забезпечують проведення весняно-польових робіт в умовах, коли наші комерційні банки, коли банківська система країни, по-суті справи, не може повноцінно в повному обсязі кредитувати сільгоспвиробників. Ми розуміємо, які виклики стоять сьогодні перед аграріями. І саме тому сьогодні постановами уряду ми розробили цілу низку механізмів, які забезпечать часткове фінансування сільгоспвиробників, аграріїв через фонд, який ми створили в минулому році, це Аграрний фонд, в якому є у нас 2,5 млрд. грн. У нас, безумовно, зараз закуплено зерно, але всі моделі роботи цього Аграрного фонду ми побудували так, що в цьому місяці ми зможемо 1 млрд. 300 млн. грн. виділити на весняно-польові роботи і забезпечити при цьому дизельним пальним по поміркованим цінам. В наступному місяці, в березні, ми зможемо вже до 2 млрд. грн. віддати аграріям через Аграрний фонд.


 


Держава й далі купуватиме у селян зерно, причому  не тільки минулорічного врожаю, але й майбутнього.


Ми також прийняли рішення про те, що ми будемо закуповувати сьогодні у аграріїв не тільки зерно минулого врожаю, а так само будемо форвардні закупівлі робити для того, щоб тим, хто вже продав своє зерно минулого врожаю, все ж таки, при відсутності кредитування з боку банківської системи, можна було через Аграрний фонд продати своє зерно майбутніх врожаїв через форвардні контракти.


 


Уряд взявся за підтримку малих сільгосппідприємств – фермерським господарствам буде виділено безвідсоткові кредити.


Крім того, я хочу також нагадати, що один із заходів, який ми зараз застосовуємо, стосується фермерських господарств,  тобто малих сільськогосподарських підприємств. Ми направили в Бюджетний комітет всі матеріали щодо перерозподілу стабілізаційного фонду, і ми додатково виділяємо 200 млн. на фермерські господарства, які будуть даватись на зворотній основі, але безвідсотково. Це значить, що ми малі сільські господарства також будемо мати право підтримати.


 


Урядом розробив додатковий механізм допомоги вітчизняним банкам – через зміцнення їхніх статутних капіталів.


Ми сьогодні прийняли на засіданні уряду постанову, яка забезпечує всю систему рекапіталізації комерційних банків в Україні. Мова йде про те, що уряд створив сьогодні механізм підтримки комерційних банків через входження в їх статутні капітали і тим самим оздоровлення банків. Тому що останній час банки вимушені були частиною своїх статутних капіталів покривати збитки, які вони несли внаслідок світової фінансової кризи і уряд зараз за бажанням банків, це добровільна співпраця, може посилити капітал банків і тим самим дати їм можливість більш якісно працювати з клієнтами і тому числі і з тими клієнтами, які поклали депозити, хто тримає там поточні рахунки в банках, я думаю, що це допоможе банкам.


Це буде відбуватися в повній координації з Нацбанком і за рішенням уряду. Ми готові будемо перейти до зміцнення капіталів наших вітчизняних банків вже з кінця наступного тижня, тому, що все вже для цього підготовлено.


 


Щоб у подальшому не було проблем і з виплатами стипендій, прийнято спеціальне рішення, яким керівникам учбових закладів забороняється використовувати на інші цілі кошти, призначені для виплати стипендій.


Ще одне рішення стосується  багатьох сигналів, що в деяких вищих учбових закладах, в деякий інших учбових закладах не виплачується вчасно і в повному обсязі стипендія, яка передбачена законами. Ми розібралися, що відбулося і прийняли на цю тему спеціальну постанову. Ситуація полягає в тому, що ми як держава, стипендії перераховували і будемо перераховувати в повному обсязі через Міністерство освіти на всі учбові заклади. Але з’ясувалося, що стипендії не мали цільового призначення і направлялися єдиним грошовим потоком на учбові заклади. А далі вже керівництво учбових закладів вирішувало, що платити в першу чергу – інші видатки чи стипендії. Це недопустима річ. І  саме тому ми сьогодні прийняли постанову уряду, яка визначає, що тепер всі обсяги виплат по стипендіям по держбюджету будуть іти як цільові гроші. Постановою заборонено керівникам учбових закладів використовувати стипендії в інших напрямках.


 


Ще раз хочу підкреслити, що січень-лютий місяць всі соціальні платежі, пенсії, зарплати, стипендії, пільги, які передбачені бюджетом, виплачуються в повному обсязі вчасно. І так буде на протязі всього року. І всі істерики, які зараз лунають від політиків, як влади, так і опозиції, не мають під собою ніяких підстав.


 


Проблеми із виплатами пенсій, якщо і виникають, то виключно з вини комерційних банків. Тому пенсіонерам рекомендується перевести пенсійні рахунки у державні банки – Укрексімбанк і Ощадбанк.


Доходи до Пенсійного фонду перевиконуються, причому перевиконуються до 20%. Але в той же час я також хотіла би звернутись і до пенсіонерів. Справа в тому, що ви отримуєте пенсію через ті банки, які вам зручні, в яких ви відкрили спеціальні рахунки, з якими ви уклали угоди. Але зверніть увагу, якщо той банк, де ви тримаєте свій власний пенсійний рахунок вчасно, так як це завжди було, не віддав вам пенсії, то у мене є порада: все ж таки користуйтесь послугами державних банків. Це Укрексімбанк і Ощадбанк, які виконують свої зобов’язання абсолютно чітко.


Я хотіла би, щоб ви звернули увагу, в якому банку ви тримаєте свій пенсійний рахунок. Це важливо. Тому що так, як ми перевірили, деякі небагаточисельні сигнали, то там питання було якраз з тим, що на декілька днів була затримка самим банком, тому що він поповнював свою ліквідність.


 


Жодних підстав для дефолту України немає, бо всі зобов’язання по кредитам держава виконує вчасно і повністю. Всі розмови про «дефолт» – це виключно спекуляції безвідповідальних політиків.


Що стосується дефолту. Мені дуже шкода, що високі посадові особи в державі, що окремі політики, в яких, крім бажання зайняти якусь посаду, немає розуму і немає абсолютно відповідальності за свої слова, починають жонглювати словом „дефолт”. Я хочу нагадати, що таке дефолт. Дефолт – це тоді, коли держава не сплачує по своїх зобов’язаннях або суму кредиту, або відсотки по кредиту. Я хочу зараз всій країні повідомити, що держава, так само як і державні підприємства, за які держава відповідає, сплачують всі кредити, які брались всі 17 попередніх років вчасно, в повному обсязі, обслуговує відсотками вчасно. Можу сказати, що немає сьогодні по державному сектору жодного питання, щоб взагалі піднімати і вимовляти вголос таке слово, як дефолт.


Мені дуже шкода, що в цій брудній президентській кампанії, яку, на жаль, окремі політики вже почали, слово „дефолт” використовується просто як додатковий інструмент впливу на міжнародні фінансові організації, на рейтингові агентства, щоб просто нищити Україну. Хочу звернутись до всіх політиків-посадовців від верху до низу, припиніть маніпулювати цим словом. Просто в світі не прийнято вимовляти це слово в голос, коли абсолютно немає для цього ніяких підстав, не робіть брудну політику на таких сильних словах.


 


Міноборони фінансується у повному обсязі, згідно бюджету. Всі заяви про брак коштів – це наслідок  їх нераціонального використання і корупції у цьому міністерстві, яким керують  люди Президента.


Я хочу чітко підкреслити, що все, що стосується Міністерства оборони, фінансується вчасно в повному обсязі. А те, що стосується обсягу бюджету, то бюджет у нас набагато більший, ніж був у всі попередні роки. Але в той же час, мені дуже прикро, якщо Міністр оборони постійно говорить про такий малий бюджет, то чому, наприклад, одному з військовослужбовців, коли він звільнявся, нарахована повна одноразова компенсація по виходу з військової служби півмільйона гривень. І таких випадків в Міноборони дуже багато. Я хочу запитати, якщо Міністерство оборони так погано живе, яке воно має право виплачувати по півмільйона вихідних допомог окремим військовослужбовцям, якщо скрутно з грошима?


А друге я хочу запитати: якщо скрутно з грошима, навіщо так сильно переплачують за харчі для військовослужбовців, і платять значно вище ринкової ціни, і платять монопольним структурам, які між собою пов’язані, і, по-суті справи, відмивають гроші Міноборони. Я хочу на ці питання отримати відповідь. А в Міноборони все фінансується, згідно з бюджетом, і ніяких відхилень від закону і від бюджету не буде.


 


Олександр Турчинов – про рекапіталізацію банків та деякі інші актуальні проблеми


 


…Виникають питання, а що робити банкам, коли в них проблеми, в першу чергу пов’язані з ліквідністю банків, з розривами фінансовими, які вони мають більше, ніж, наприклад, регулятивний капітал. В цих умовах, коли йдеться про оздоровлення банківської системи або конкретної банківської установи, йтися повинно про рекапіталізацію, не про видачу кредиту, а саме про збільшення його капіталу, навіть правильніше говорити докапіталізацію банку. Саме на цю мету, для реалізації цієї задачі Кабінет Міністрів прийняв сьогодні новий варіант постанови щодо участі держави в капіталізації банків. Які особливості цього документу?


Перше. Ми відмовилися від позиції, яка спочатку була відпрацьована, що участь у капіталі банку можлива тільки шляхом, фактично, націоналізації банків. Тобто, держава в першій версії повинна була обрати 51% і тільки в таких умовах входити в капітал банку, давати йому додатковий потужний ресурс для того, щоб  банк міг ліквідувати свої проблеми. Для того, щоб система була гнучкою, тому, що сильні, потужні банки, які є в нашій країні, безумовно, будуть всіляко відмежовуватися від можливості втратити контроль своїх акціонерів над банком.


І саме тому, щоб все-таки не гальмувати цей процес, ми відпрацювали проект постанови, який зараз був прийнятий, і він передбачає більш гнучкі умови участі держави в капіталах банку. Тобто, немає сьогодні скажімо, мінімального пакету, в якому може приймати участь держава. Тобто, коли це потужний банк, коли йому потрібна локальна допомога, то держава може приймати участь і на 10% і, взагалі  не тільки простими, а і привілейованими акціями.


В той же час, безумовно, коли держава буде давати банку ресурс, вона повинна контролювати його використання і головна наша задача, щоб той ресурс, який буде надаватися банку, або шляхом рефінансування або шляхом рекапіталізації, пішов на оздоровлення банку, на стабілізацію банківської системи, на повернення депозитів, на пролонгацію кредитів, а не на вивід з фінансової системи шляхом спекулятивних операцій на валютному ринку і переведення гривневої в якусь другу чи іншу форму валюти для того, щоб  взагалі  банківська система не працювала в реальному секторі економіки.


Кабінет Міністрів прийняв дуже ефективну постанову, яка була опрацьована і з експертами міжнародних фінансових організацій, і міжнародних банківських організацій, таких, як Світовий банк, ЕБРР тощо.


В той же час я інформую вас, що поки-що Нацбанк не виходив з жодною ініціативою до Кабінету Міністрів з пропозицією прийняти участь в рекапіталізації хоч одного українського банку, хоча, за нашою інформацією, бажаючих серед банкірів достатньо багато.  Більше того, коли до громадськості, до керівників банків буде доведений текст цієї постанови, то, безумовно, я думаю, що бажаючих, щоб держава капіталізувала або приймала участь в капіталі банку, буде значно більше, ніж є сьогодні. У всякому разі, Кабінет Міністрів готовий тут активно працювати.


 


З моменту прийняття спільної постанови Національного банку і Кабінету Міністрів, Кабінет Міністрів жодного разу не використав своє право щодо блокування або відкладання рефінансування того чи іншого банку. Ми вважаємо, що навпаки  зараз обсяги рефінансування повинні бути значно збільшені, тому що надто багато банків потребує сьогодні допомоги, в той же час, я не буду називати назви банків, або конкретно обсяг фінансування, який вони отримали, тому що це банківська таємниця. Всього з моменту прийняття спільної постанови тільки 11 банків пройшли правління НБУ і відповідно до яких розглядалося питання щодо рефінансування.


Багато банків почали писати листи до Кабінету Міністрів з проханням надати рефінансування… Я ще раз підкреслюю – питання рефінансування банків це виключно компетенція Національного банку. Безумовно, саме Національний банк приймає одностороннє рішення, кого виносити на правління для того, щоб розглянути питання щодо фінансової допомоги оздоровлення того чи іншого банку.


 


…Що стосується кадрових змін у Кабінеті Міністрів. Чесно кажучи, та посада, яку я займаю, і так перевантажена обов’язками і відповідальністю. Чесно вам скажу, що мені достатньо важко буде це поєднувати з роботою Міністра фінансів. В той же час я думаю, що буде комплексний розгляд оновлення кадрового Кабінету Міністрів. Це мабуть буде все ж таки єдиним пакетом і що стосується заповнення тих вакансій, які зараз існують… В усякому разі уряд відкритий для оновлення, для покращення кадрового забезпечення нашого складу.


… Кадрові рішення приймаються у нас на засіданні керівництва парламентської коаліції. І саме рішення парламентської коаліції буде чітко формувати весь кадровий пасьянс в Кабінеті Міністрів.


 


…Що стосується дефіциту бюджету. Я уважно читав лист керівництва МВФ. І в цьому листі якраз-то фактично підтримана позиція Кабінету Міністрів і Верховної Ради щодо чинного дефіциту бюджету. Більше того, це не є таємниця, що багато країн вже після навіть прийняття власних бюджетів змушені в цих складних умовах глобальної кризи збільшувати дефіцити своїх публічних фінансів, тобто дефіцити своїх бюджетів. Тому ми не бачимо тут проблеми.


В той же час керівництво МВФ звертало увагу на конфліктні ситуації, на деякі неузгоджені дії саме в межах влади української. І, ви знаєте, ми також поділяємо ці побоювання і цю небезпеку. В умовах такої складної ситуації, такої кризи у всіх країнах світу, влада, навіть, з опозицією об’єднують свої зусилля. У нас, на жаль, ми продовжуємо бачити якісь критиканські розглагольствування і спроби гальмувати процес замість  того, щоб просто допомагати Кабінету Міністрів. Ми вважаємо, що вся українська влада, навіть разом з опозиційними силами повинні об’єднатися навколо виконання негайних антикризових заходів. І саме цю мету переслідує Прем’єр-міністр, коли пропонує разом з єдиною позицією виступити і Голові Верховної Ради, і Президенту нашої держави, і безумовному, Національного банку країни. Тобто тут особливих проблем немає…


 

[an error occurred while processing the directive]