[an error occurred while processing the directive]

Революційні зміни до Бюджетного кодексу: post factum

Юлія Тимошенко виконала свою обіцянку фінансово зміцнити місцеве самоврядування, яку дала на Всеукраїнській нараді 23 травня цього року майже 11000 сільських та селищних голів.
Партія регіонів не просто не голосувала за Бюджетний кодекс, а навіть блокувала трибуну, щоб зірвати його ухвалення. Партія, яка твердить, ніби обстоює регіональні інтереси, протидіяла ухваленню закону, який дає регіонам більше грошей.

Із виступу Юлії Тимошенко на засіданні уряду 24 червня:


«Ключова позиція Бюджетного кодексу – направлення грошей від центру в реґіони. Тобто насправді за ініціативою уряду вперше за останні роки відбулось не штучне направлення потоків з центральних бюджетних ресурсів у місцеві, а дійсно на базі закону.


18 років говорили про децентралізацію бюджетних грошей, про те, що потрібно гроші з центру направити до місцевих органів самоврядування. Вчора ми це зробили насправді. Якщо цей Бюджетний кодекс буде підписаний Президентом, то місцеві органи самоврядування отримають право додатково розподіляти 100 % податку на землю, 100 % транспортного збору на місцевому рівні там, де ці податки збираються. Суттєвішим чином підвищені доходи фондів розвитку – видатків розвитку, наприклад, 15 % податку на доходи фізичних осіб буде направлятися безпосередньо в фонд розвитку, 10 % податку на прибуток буде формуватися в фонд розвитку, 50 % перевиконання всіх податків буде направлятися у фонд розвитку. Насправді, це дійсно серйозний революційний прорив у формуванні місцевих бюджетів.


І ще одне – бюджети сіл, селищ, маленьких міст завжди формувалися за залишковим принципом обласними, районними, а іноді й міськими радами, не було ні дотримання нормативних принципів розподілу бюджетних грошей, не було підведено об’єктивної бази, в ручному режимі без будь-яких обґрунтованих підходів. І саме тому велика кількість малих бюджетів міст, сіл, селищ, маленьких міст, дотаційних міст, міст, які не мають своїх достатніх власних бюджетних надходжень, завжди залишалися без достатніх ресурсів.


Зараз, якщо Бюджетний кодекс стане реальністю, ми будемо мати зовсім іншу ситуацію з наповненням як видатків розвитку, які можуть спрямовуватися на розвиток територій громад, так буде і децентралізація бюджетних ресурсів проведена».


 Коментар з приводу:


Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко позитивно оцінює вчорашнє ухвалення парламентом Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», про це він сказав сьогодні під час брифінгу у Верховній Раді. «З 1 січня 2010 року принцип справедливості буде в основі формування всіх місцевих бюджетів», – сказав він.


За словами Миколи Томенка, це «дійсно реформаторський законопроект, оскільки в 2010 році буде вперше реалізована Конституційна норма, за якою основою місцевого самоврядування є село, селище і місто».


Віце-спікер нагадав, що досі в Україні принцип формування місцевих бюджетів базувався на суб’єктивній основі, коли керівництво обласних та районних адміністрацій могло в залежності від симпатії чи антипатії по відношенню до сільських, селищних та міських голів (міст районного значення) визначати обсяги бюджету. «Новий формульний, а отже справедливий підхід буде стосуватися всіх, більше 12000 бюджетів, а це означає, що за усталеними показниками буде визначена доходна та видаткова частина місцевих бюджетів і фактор суб’єктивізму чи можливої корупції зникає. Це з одного боку урівноважує всіх суб’єктів місцевого самоврядування, а з іншого стимулює керівників органів місцевого самоврядування діяти активніше та перевиконувати місцеві бюджети», – зазначив М.Томенко.


«Більше того, згідно з новою редакцією Бюджетного кодексу, передбачається, що в разі, якщо певні бюджетні зобов’язання не будуть реалізовані, держава гарантує виконання всіх видаткових повноважень місцевого бюджету, зокрема в освітній чи в інших соціальних сферах», – також зауважив він.


Віце-спікер наголосив, що новий Бюджетний кодекс передбачає розширення складу доходів місцевих бюджетів та доповнює їх перелік, чим дійсно фіксує справжній статус села, селища чи міста як органів місцевого самоврядування.


Водночас Микола Томенко сказав, що не бачить проблем з обрахуванням такої кількості бюджетів. «Натомість, очевидно, що для того, щоб Верховна Рада, за поданням уряду, ухвалила рішення стосовно державного та всіх місцевих бюджетів, необхідно, окрім парламентських слухань, проводити ще й відповідні наради з сільськими, селищними та міськими головами. І таким чином залучати керівників місцевого самоврядування до формування основного кошторису держави на рік», – сказав Заступник Голови ВР.

[an error occurred while processing the directive]