[an error occurred while processing the directive]

Уряд спроектував 14 нормативних актів, які не просто борються з корупцією – а «рубають» її при корені

Витяги зі вступного слова Прем’єр-міністра України Тимошенко Ю.В. від 8 грудня 2009 рокуКорупція в країні привела до того, що всі національні багатства були спрямовані не на модернізацію та реконструкцію – а попали в кишені олігархів та чиновництва.
«Я можу вам навести приклади нашої рідної держави, коли країна, отримавши з дня отримання своєї незалежності колосальну власність, промислову, колосальну державну власність, надра, все, що тільки мала Україна, за 18 років замість того, щоб стати на служіння народу, на служіння боротьбі з цими наслідками бідності, все це пішло в кишені і чиновників, і олігархічних груп і, на жаль, ті колосальні скарби, багатства України, які мусили лягти в основу побудови нових доріг, нової інфраструктури житлово-комунального господарства, всіх програм по енергозабезпеченню та енергозбереженню, по диверсифікації енергетики, ці гроші мусили лягти в основу реконструкції і модернізації багатьох об’єктів промисловості, модернізації системи освіти і охорони здоров’я, але нажаль, за останні 18 років ці фінансові ресурси і багатства, якими володіє Україна, не лягли в основу досягнення цих цілей, а на жаль, пішли виключно на приватні рахунки, в приватні обіги, офшорні зони, на рахунки чиновників і казнокрадів всіх рівнів.»

Проаналізувавши всі корупційні оборудки до 2008 року КРУ склала 6597(!!!) актів що підтверджують розкрадання бюджетних коштів на мільярди доларів.
«Це велика біда і в Україні і в світі. І саме тому, сьогодні, мені неприємно, але я мушу констатувати, що Контрольно-ревізійне управління, яке чесно, предметно і професійно відпрацювало, тільки зайшовши в свої кабінети в 2008 р., всі корупційні оборутки по всіх органах влади до 2008 р., склала 6597 актів, які підтверджують пряме пограбування державних і бюджетних грошей, державних ресурсів. Це акти, які підписані КРУ і за які КРУ безпосередньо відповідає. Можу вам сказати, що в цих актах – міліарди доларів, це не просто копійки, це не просто, якась маленька оборутка, це мільярди доларів. Ви знаєте, що КРУ не може порушувати кримінальних справ, це не компетенція КРУ. КРУ, за призначенням передає ці акти до силових структур України. Але в той же час і силові структури України не всі можуть порушувати кримінальні справи проти посадовців. І сьогодні за результатами перевірки і складання цих актів порушено з 6597 актів на цю хвилину лише – 769 кримінальних справ. І при чому, більшість з них, навіть, близько не доведені до суду. Ось так сьогодні складається ситуація, так сьогодні складається життя в Україні. І, безумовно, Уряд і я як Прем’єр-міністр, все, що ми можемо робити для боротьби з корупцією, наприклад, створювати нові порядки, так, як у нас по земельних актах, які людям не видавалися всі останні, як мінімум 10 років, що сьогодні в ручному режимі закриваємо корупційні схеми і хоча б намагаємось побудувати чесну і прозору систему.»

Уряд лише за один рік передав 5 тис. актів до прокуратури – але жодної реакції не виникло – Уряд на сьогоднішній день не може притягнути злочинців до відповідальності.
«Я можу вам сказати, що з цих 6 тис. 597 актів, які складені КРУ, за призначенням відправлено в МВС 931 акт, в Службу безпеки України – 633 акти, в ДПА – 19 актів, в Генеральну прокуратуру – 5 тис. 14 актів. І це все до 1 січня 2008 р., коли країну ця безпрецедентна мафія Партії реґіонів грабувала потужно по всім напрямкам. На яке міністерство не подивишся, на який напрямок розпорядження державними ресурсами або надрами, грабунок йшов масштабний. Але поки що притягнути їх справді до відповідальності Уряд не має ні можливостей, ні повноважень. Але я думаю, що після виборів Президента ми досить суттєво і ретельно повернемось до цієї справи.»

Уряд спроектував 14 нормативних актів, які не просто борються з корупцією – а «рубають» її при корені.
«В той же час, сьогодні ми з вами зобов’язані розглянути і прийняти такі нормативні акти, які на законодавчому рівні, на рівні рішень Уряду все ж таки мінімізують і ще раз мінімізують вплив корупції на суспільне життя, і вплив чиновників на формування цього корупційного середовища, корупційного бульйону.
Саме тому сьогодні ми до вашої уваги надаємо 14 нормативних актів, які роблять ще один фундаментальний крок для того, щоб не просто вже боротися з наслідками, а для того, щоб не допустити і далі продовження цих корупційних схем, корупційного розбещення і корупційного безладу.»

Уряд впритул підійшов до створення незалежного Антикорупційного бюро.
«Перше – ми хочемо започаткувати в Україні такий самий досвід, як є в багатьох країнах світу, створивши спеціальне, незалежне від будь-якої гілки влади антикорупційне бюро, яке буде займатися якраз розслідуванням і притягненням до відповідальності корупційних чиновників, і, безумовно, щоб вони понесли відповідальність за свої корупційні вчинки, і щоб це залежало виключно від слідства й експертизи антикорупційного бюро і рішення суду і більше жодної перешкоди.
Безумовно, ми мусимо відпрацювати такі алгоритми створення цього антикорупційного бюро як окремого незалежного органу, який нікому не підпорядкований із систем влади. Тому що, на жаль, як тільки йде підпорядкування якійсь системі влади, так боротьба з корупцією завершується, і не має значення, це підпорядкування Верховній Раді, чи Президенту, чи Уряду, чи будь-якому іншому органу влади. Як тільки стає в систему і гілку будь-якої влади це антикорупційне бюро, потрібно просто ставити на ньому хрест, тому що воно діяти не буде.»

Державні закупівлі перетворилися у відмивання грошей – як приклад апарати вентиляції легень за Януковича коштували державі втричі дорожче, ніж за Тимошенко.
«Ще одна річ, на яку я хотіла б звернути увагу, – це державні закупівлі. Чесно кажучи, сум і сором бере за всі попередні роки. І коли я просто взяла один пункт закупівель, це коли ми для боротьби з епідемією закупали апарати штучної вентиляції легенів, і під моїм контролем закупили, уявіть собі, втричі дешевше, ніж ті самі апарати в 2007 р., коли був Уряд Януковича, і це при тому, що є ще курсова різниця. Я думаю, що це є один з найпотужніших сигналів того, що державні закупівлі просто перетворилися і давно, не сьогодні, в Україні на потужне відмивання грошей.»

Уряд сьогодні вносить зміни до нормативів про держзакупівлі, аби зробити ці процедури ще більш чистими та прозорими – вводиться обов’язкова умова роботи напряму з виробником без жодних посередників.
«… для того, щоб рухатися далі і робити ці процедури більш чистими і прозорими, ми сьогодні вносимо ще більш жорсткі зміни в усі документи про державні закупівлі, і ми будемо передбачати там наступні кроки.
По-перше, закупівлю зможуть здійснювати за державні кошти виключно, я підкреслюю, у виробників. Тому що коли передбачили в попередній постанові, що можуть бути задіяні так звані дилери, дистриб’ютори, агенти – це була найбільша помилка, якої припустився наш Уряд. Або виробники будуть працювати з нами напрямку як іноземні, так і вітчизняні українські виробники, або нам таких партнерів не потрібно. Нам не потрібно підсовувати посередників, якісь штучні структури, які накручують ціни, і тому перше – це виключно у виробників. Із попередньої постанови ми викреслюємо “дилери”, “агенти”, “дистриб’ютори”, а головне, слово, яке мені дуже подобається, “тощо”.»

Уряд забороняє переглядати контрактні умови після завершення тендеру.
«Друге – зловживання, яке вже нам практика підказала, як здійснюється. Це, коли відбувається тендер, коли відбуваються якби прозорі тендерні процедури, визначають того, хто виграв за найдешевшою ціною на товари і послуги, а потім, коли завершився тендер, благополучно дається право переглядати умови контракту.
Так, скажіть мені, навіщо комусь потрібна така профанація, коли після державних закупівель, після тендерів хтось може підправити цей контракт?
І саме тому сьогодні, коли ми будемо голосувати, пропонується чітко і прямо, імперативно, заборонити будь-який перегляд контрактів після проведення тендеру. Ні курс долар-гривня не має значення, ні будь-який інший аспект, як вже тендер виграли, так і фіксується ця тема. Якщо треба переглядати, оголошуйте новий тендер. Це друга суттєва зміна, яка, на мій погляд, закриє ще один пласт зловживань, і діяти буде імперативно, норма прямої дії.»

Уряд вводить процедуру і можливість пониження ціни закупівлі, яку можуть запропонувати всі учасники тендеру.
«Наступне, на що я хотіла звернути увагу. Ми повертаємося до процедури редукціону, це значить, що, коли йде тендер, коли йде аукціон, допускається введення торгу на зниження ціни на матеріали, роботи, послуги, які ми закуповуємо за державний кошт. Це значить, якщо вийшли з якоюсь ціною, то потім всі учасники тендеру будуть мати право запропонувати дешевшу ціну. До сьогодні це, взагалі, було заборонено, що виходить за всі межі здорового ґлузду і розуміння.»

Юлія Тимошенко вимагає внести як обов’язкову норму інформування виробників продукції про проведення тендеру державним органом чи підприємством.
«І ще одна річ, яку ми будемо міняти в Законі „Про державні закупівлі”. Це питання, пов’язане з тим, що не інформуються виробники продукції, яку закупають за державний кошт про те, що взагалі такий тендер проводиться, просто не інформуються. І тому в цій постанові мусить бути прописано, і я прошу під стенограму це записати, норма прямої дії, що той орган центральної влади або державне підприємство, яке проводить закупівлю на тендері, зобов’язаний дати окремі повідомлення іменні, цільові всім виробникам подібної продукції в Україні, а також за межами України. І я вважаю, що тільки таке пряме інформування, а не друк повідомлення в підпільних газетах, які не виходять, а потім на тендер приходить один представник, який пропонує як кажуть, і найкращий товар, і найкращу ціну, і на цьому всі тендери закінчуються.»

Уряд також заборонить встановлювати довгі строки тендерів – не можуть тендери проводитися по півроку.
«Крім того, я переконана, що нам потрібно скоротити всі процедури проведення чесних, відкритих тендерів. Тому що дійшло до того, що поставили по півроку проведення тендерів, а потім виходять з пропозиціями, що нам потрібно терміново підручники, терміново будувати НСК „Олімпійський”, терміново будувати ще якісь споруди за державні кошти, а в нас, каже: „Вже часу немає це робити, тому давайте в одного замовника”.
Тому трошки скорочуйте процедури тендеру, скорочуйте всі довгі-довгі чиновницькі підготовки і давайте можливість швидко і якісно проводити тендери. А якщо потрібно проводити дуже швидко, то не відміняти тендер, і в одного виконавця проводити, а виключно за скороченою процедурою, і тоді тендер все рівно залишається. Я просила б, щоб все це було чітко відображено в нашій новій постанові про закупівлі.»

Уряд робить ще один крок до створення постійно діючої антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів.
«Наступний документ, який буде сьогодні прийматися із тих, які я хотіла б зараз вам задекларувати, але потім кожен міністр буде доповідати свої документи. Це стосується методології проведення антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів. І це ще раз питання профілактики, це значить, що нам потрібно мати чітку процедуру, як кожен нормативний акт, як кожен документ, який підписується, за якою технологією проходить антикорупційну перевірку.
І сьогодні таку методологію, яку я також наполягаю, щоб там не було ніяких філософій. Філософія зрозуміла – з корупцією потрібно боротися, а не просто імітувати боротьбу з корупцією. Тому тут повинні бути прописані дуже чіткі пункти як ця експертиза буде проходити.»

Уряд планує зняти цілий пласт побутової корупції завдяки прийняттю ЗУ «Про адміністративні послуги»
«Ви знаєте, що безперервно йде дискусія про надання адміністративних послуг бізнесу і громадянам України. На цьому будуються найбільші корупційні оборудки, це є, знаєте, як повітря, побутова корупція – до якого чиновника не зайдеш – потрібно залишити хабар. Саме тому ми сьогодні пропонуємо затвердити проект Закону „Про адміністративні послуги”, де будуть чітко виписані права громадян по відношенню до чиновників, де будуть чітко виписані права бізнесу по відношенню до чиновників, і буде обмежена будь-яка можливість надавати адміністративні послуги, які не є потрібними державі, і які не є такими, що їх неможливо, взагалі, зняти або без них обійтися.»

Юлія Тимошенко виступає за глобальну демонополізацію антикорупційних ініціатив – слідства, права звернення до суду тощо.
«… демонополізація для всіх силових структур, право вести слідство по питаннях боротьби з корупцією, а крім того демонополізація звернення до суду. Тому що наша команда відстоює дуже чіткі позиції, що кожна силова структура, яка виявила порушення закону, вона мусить розслідувати цю справу і без будь-яких перешкод і підписів іншої силової структури просто йти до суду. Тому що коли починається звернення до всіх інстанцій з проханням поставити підпис під правом відкрити кримінальну справу, потім під правом розслідувати кримінальну справу, потім під самими вже підсумовуючими документами щодо звернення до суду також потрібен підпис інших силових структур, то до суду, як правило, ця справа майже ніколи не доходить.
І тому, повну свободу звернення до суду, повну демонополізацію звернення до суду кожної силової структури, яка має право вести слідчі дії. Але це вже наступний крок і, я думаю, що зразу ж після того, як завершаться всі політичні події в Україні, то можна вже буде приймати такі закони і вже боротися з корупцією так, як треба боротися.»

Закон «Про опозицію», який скільки вже років намагається прийняти фракція БЮТ – є також важливим елементом антикорупційної політики.
«А крім того, я ще раз хочу підкреслити, що і стратегією створення нормального антикорупційного клімату – це є і прийняття закону по забезпеченню всіх можливостей і прав парламентської опозиції. Тому що сьогодні парламентська опозиція, і це не тільки сьогодні, а в усі попередні роки, мусить мати право, не просто кричати з трибун, а вести слідчі комісії, мати дієздатну Рахункову палату і на базі їх слідства звертатися до суду і притягати злочинних посадовців до кримінальної відповідальності.»

Допоки країна не впорається з корупцією – розвиватися їй буде надзвичайно важко.
«Я думаю, що демонополізація боротьби з корупцією посадовців і пряме звернення до суду без будь-яких перешкод, буде, в тому числі, відповіддю на багато питань, які пов’язані з боротьбою з корупцією. І думаю, що вже наш Уряд зміг би запропонувати такі законопроекти тому, що ми, дійсно, вважаємо, поки країна не впорається з корупцією, все інше буде проходити в країні дуже-дуже важко, в тому числі і боротьба з бідністю, в тому числі і боротьба за доходи бюджету, в тому числі і світла мета поставити ресурси країни на служіння всьому народу.»

Уряд буде публічно і прозоро повертати у державласніть «прихоплене» Януковичем Межігір’я – треба ламати традицію цього діяча постійно щось красти у держави.
«Сьогодні також на завершення в „Різному” буде розглянуто звіт Мін’юсту, в тому числі Уповноваженого по боротьбі з корупцією щодо повернення державі 140 га „Межигір’я” – державна резиденція, яку просто забрав В.Янукович, тому що він йшов з посади, йому потрібно було щось прихопити. Тому сьогодні ми ще подивимося, як відпрацювали, щоб повернути цю важливу державну власність, тому що за попередніми оцінками її вартість складає від 1,2 до 1,5 млрд. грн. І ми повертати це будемо публічно і прозоро. Нехай ті чиновники і високопосадовці, які нечесними брудними руками щось взяли у держави на базі корупції, нехай повернуть назад, якщо самі не зможуть, то ми їх примусимо просто це зробити.»

[an error occurred while processing the directive]