[an error occurred while processing the directive]

Уряд вперше за всі часи незалежності приділив окреме засідання темі корупції – на ньому була прийнята дієва стратегія, яка принципово змінить ситуацію

Витяги з брифінгу Першого віце-прем’єр-міністр Турчинова О.В. від 9 грудня 2009 рокуПриклинаючи і нещадно критикуючи Уряд Президент заметував антикорупційний над важливий закон, чим поставив країну під загрозу занесення в чорний список FATF як країни, що не бореться з відмиванням і легалізацією тіньових доходів
«В той же час, ви знаєте, дивно мені з одного боку чергова порція бруду, якихось прокльонів сьогодні зранку лунали з кабінету пана Президента, всі винні, як завжди, крім нього. Але здивувало інше, що якраз сьогодні, в День боротьби з корупцією засвідчена позиція Президента, яка складається у ветуванні змін до Закону „Про запобігання та протидію легалізації відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом”.
І саме чітка, конкретна, я б сказав, жорстка була вимога FATF щодо внесення змін, які посилили б боротьбу з тіньовою легалізацією доходів або відмиванням незаконно отриманих доходів. І такі зміни були внесені місяць тому, і дивно, що саме напередодні сьогодні фактично в День боротьби з корупцією оприлюднена позиція, що Президент ветує ці зміни. Мені дивно, що Віктор Андрійович чомусь противиться боротьбі з легалізацією і відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом. Я не хотів би тут робити якісь політичні висновки.
В той же час, ви знаєте, це дуже небезпечний крок, який може призвести до того, що країна може бути внесена до чорного списку держав, що відмовляються боротися з легалізацією доходів. Це дуже серйозна проблема і серйозні наслідки. Вони пов’язані з тим, що всі фінансові транзакції, які будуть проводитись Україною, будуть затримуватись, перевірятися в тотальному режимі. І це, ще раз кажу, дуже сильний удар по власній країні. Мені шкода, що саме Президент наніс цей удар і саме в День боротьби з корупцією. Я б не хотів, щоб Віктор Андрійович залишав після себе тільки чорні списки, у всякому разі це серйозний виклик, і ми будемо звертатись до Верховної Ради для того, щоб все ж таки дослухались до вимог FATF, міжнародних організацій, які боряться зі злочинністю, і подолали це вето.»

Уряд вперше за всі часи незалежності приділив окреме засідання темі корупції – на ньому була прийнята дієва стратегія, яка принципово змінить ситуацію.
«В першу чергу потрібно сказати, що за історію незалежної України мабуть вперше Кабінет Міністрів присвятив окреме засідання комплексному вирішенню цієї дуже серйозної і небезпечної проблеми. Зокрема, йдеться не просто про гасла чи поради посилити боротьбу з корупцією. Йдеться про стратегію боротьби, про системні підходи, які дозволять принципово змінити ситуацію в цій площині. Один із перших документів, який вчора був одноголосно підтриманий Кабінетом Міністрів, було схвалення якраз основних засад антикорупційної політики. Це комплексний документ, який передбачає не тільки посилення силової атаки на корупціонерів, але саме пропонує комплексне вирішення цієї проблеми, економічні заходи, соціально-політичні, адміністративні, інформаційні тощо. І тільки таким чином, об’єднавши всі зусилля у всіх напрямках можна дійсно говорити про боротьбу з цим злом.
Справа в тому, що ви знаєте, у нас багато „фахівців”, які на всіляких шоу розповідають, як потрібно боротися з корупцією, в той же час, жоден з політиків не запропонував системний підхід в цьому питанні.»

Вже з 1 січня розпочинає діяти ініційований Юлією Тимошенко і прийнятий ВР Закон „Про засади запобігання та протидії корупці – він жорстко обмежуватиме корупційні можливості високих чиновників.
«Наступний пакет документів пов’язаний з проектами законодавчих актів, зокрема, з внесенням змін до важливого Закону “Про засади запобігання та протидії корупції”, а я нагадаю, що цей закон вступає в дію з 1 січня, він був прийнятий саме за ініціативою Прем’єр-міністра, Юлії Володимирівни Тимошенко, підтриманий Кабінетом Міністрів, проголосований у Верховній Раді. І саме з 1 січня цей закон починає працювати, для того, щоб прив’язати його і ув’язати з іншими законодавчими актами України внесені відповідні зміни.
Я хочу сказати, що, на жаль, багато українських чиновників не мали можливість прочитати цей закон. Коли б вони його прочитали і вивчили, а його повинні знати всі, хто працює в органах державної влади, то мабуть у багатьох би дуже серйозно зіпсувався би настрій.
Закон дуже жорстко ставить обмеження щодо діяльності тих людей, які представляють публічну владу в Україні. Ще раз підкреслюю, дуже жорстко ставить обмеження. Це не просто декларування традиційне доходів, це, фактично, аудит доходів чиновників, їхніх вигід, які вони отримують, легалізуючи іноді хабарі. І інші проблеми, які довгий час в нашій країні ховалися або робили вигляд, що їх просто не існує.»

Закон „Про адміністративні послуги” припинить побори державних підприємств, які зобов’язані швидко, якісно та безкоштовно надавати послуги населенню та юридичним особам.
«Наступне питання, дуже серйозний проект Закону „Про адміністративні послуги”. Ви знаєте, що саме на найбільша кількість корупційних стосунків, виникнення корупційних проблем саме виникає і площині відносин чиновників, які надають від держави адміністративні послуги, як для фізичних, так і для юридичних осіб.
Саме цей закон передбачає жорстку тут регламентацію цього процесу. З одного боку ми продовжимо стратегію нашого Уряду на дерегуляцію економіки, і мінімізацію адміністративного впливу чиновників на ці процеси. З іншого боку цим проектом м чітко регламентуємо стосунки і оформлення адміністративних послуг. Щоб мінімізувати. А бажано повністю локалізувати можливість зловживати службовою посадою. Зловживати нечіткістю прописаних вимог щодо надання тих чи інших послуг, і, взагалі, повністю провести ревізію цього питання.
Держава буде мати виключні позиції там, де надаються безкоштовні послуги. Без будь-яких хабарів, без будь-яких зволікань. і ви знаєте, одна із принципових позицій Прем’єр-міністра і нашого Уряду, що стосується безкоштовної видачі актів на землю, яка, на жаль, саботується і Президентом, і його місцевими адміністраціями. Але ж, наполегливо переборюючи це протистояння, ми проводимо цю політику. Тобто, є конституційні права громадян, відповідно до яких держава повинна забезпечувати їх наданням тих послуг, які їм повинні належати, в тому числі, і видачі актів на землю, яка їм відповідно до чинного законодавства Конституції належить.»

Уряд зміг спроектувати унікальне управління інститутом уповноваженого у боротьбі з корупцією – воно матиме подвійне підпорядкування але єдину сильну централізовану систему координації для ефективної боротьби.
«Дуже важливе наступне рішення, яке прийняв Кабінет Міністрів. Воно пов’язано з питанням запобігання та протидії корупції в органах виконавчої влади.
Тобто будується єдина вертикаль фахівців у боротьбі з корупцією, яка буде мати єдину координацію, єдину систему взаємодії і яка зможе, в першу чергу, і саме така мета ставиться перед органами, які уповноважені боротися і недопускати корупційних проявів, саме профілактика цих проблем.
І, безумовно, не всі, я відверто буду говорити, хто був присутній на Уряді, по виступах було зрозуміло, не всі міністерства з радістю сприймають, що уповноважені з питань боротьби з корупцією будуть мати подвійне підпорядкування і централізовану систему координації, методології їх роботи тощо. Це, безумовно, будуть системні органи в боротьбі з корупцією, в тому числі, в найвищих щабелях керівництва міністерствами, іншими державними органами виконавчої влади.»

Нарешті затверджена методика антикорупційної експертизи нормативно-правових актів, а в Уряді навіть розпочато її застосування.
«В той же час, затверджена на вчорашньому засіданні Кабінету Міністрів Методологія проведення антикорупційної експертизи нормативно-правових актів.
Ми почали таку експертизу на рівні постанов, розпоряджень Кабінету Міністрів і вона проводиться до їх прийняття.
Для того, щоб це не було суб’єктивно, для того, щоб не говорили, що хтось з кимось зводить рахунки, або є якісь політичні мотиви, чітка, затверджена Методологія, відповідно до якої можна перевірити нормативний акт, причому, це можуть зробити, я звертаю увагу, не тільки уповноважені нами органи по боротьбі з корупцією, але і громадськість, всі документи публічні, будь ласка, ті Методології, які також ми робимо, публічними, дають можливість і громадськості робити свою громадську експертизу прийнятих нормативних актів. Я в майбутньому сподіваюся, що так само і законодавчі акти, які буде приймати Верховна Рада і ми на цьому будемо наполягати, також проводилися перед їх прийняттям антикорупційні експертизи.»

Уряд вводить жорсткий порядок спеціальної глибокої перевірки претендентів на високі посади – аби не повторювалася історія з Кислинським.
«Серйозне і важливе питання, яке також було одноголосно підтримано на засіданні Кабінету Міністрів України пов’язане з організацією проведення спеціальних перевірок щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних з виконанням функції держави або органів місцевого самоврядування.
…прийнято Урядом рішення навести достатньо жорсткий порядок. І буде проводитись спеціальна перевірка всіх, хто претендує займати посади, пов’язані з виконанням функцій держави. При чому, не тільки на центральному, але й на місцевому рівні. При чому, зверну вашу увагу, що ця спеціальна перевірка буде торкатися, в тому числі, і близьких такого претендента.»

Уряд робить крок до запровадження більшої публічності влади та громадського контролю.
«Наступне питання пов’язане якраз з долученням громадськості до антикорупційного контролю. І нормативний акт, який прийняв Уряд має назву „Порядок накопичення і оприлюднення інформації про юридичних осіб, притягнення до відповідальності за корупційні правопорушення”, і наступний „Про затвердження Порядку інформування громадськості, про результати роботи в сфері протидії корупції”.
… щоб отримати серйозні результати, ефективні результати, ми маємо з вами створити з вами найбільш прозору систему роботи державного апарату, і, безумовно, роль громадськості, авторитет громадськості, громадський контроль, це одне з найважливіших питань, яке повинно запрацювати.
На попередньому засіданні Кабінету Міністрів ми прийняли рішення про створення громадських рад, не тільки при Кабміні, але ж в обов’язковом, не факультативному, я підкреслюю, порядку при всіх міністерствах і відомствах. І саме така позиція дозволяє нам говорити, що одна з задач таких громадських рад, інших громадських організацій, які хочуть спеціалізуватися на громадському контролі, антикорупційній діяльності, якраз і свідчить про те, що ми пробуємо реалізувати завдання по активізації громадського контролю за діяльністю державний службовців, чиновників на всіх рівнях.»

Уряд прийняв постанову, що активізує громадськість в питаннях боротьби з корупцією.
«Що стосується активізації громадськості в питаннях боротьби з корупцією, то ще одна постанова, яку прийняв Уряд, – „Про заходи щодо посилення протидії корупції”. Вона передбачає і побудову постійнодіючої мобільної групи, яка проводила б моніторинг з цих питань. Ми будемо включати це в нашу багатоканальну телефонну систему для того, щоб можна було отримати своєчасно повідомлення від будь-якого громадянина, чиновника або приватного підприємства інформацію про наявність тих чи інших корупційних проявів або спонукань на всіх рівнях державної влади.
До цієї системи моніторингу будуть підключені і силові структури для того, щоб можна було оперативно упередити проблему, або у випадку вимагання хабара, спонукання до якихось корупційних проявів і дій можна було локалізувати прямо під час такого процесу.
…я звертаюся до всіх – давайте разом почнемо активну боротьбу проти корупціонерів різних мастей, рівнів, незалежно від того, які посади вони займають, в тому числі і на побутовому рівні, тому що, на жаль, у нас формат корупції, там, де будь-яка послуга, проблеми, пов’язані навіть не тільки з чиновниками, але й з освітою, медициною, також, на жаль, є такі проблеми. Тому давайте разом з цим будемо ефективно боротися.»

[an error occurred while processing the directive]